Mag een leerkracht strafwerk geven zonder toestemming van de ouders?

Onze dochter is van de week zonder duidelijke uitleg eerder uit de gymles gezet door de gymleerkracht. Ze zou, samen met een paar andere meisjes, vervelend zijn geweest. Ze is zich van geen kwaad bewust en was er enorm ondersteboven van. Nu mag ze de volgende gymles niet meedoen en moet ze strafwerk maken. Wij als ouders zijn het hier absoluut niet mee eens. Deze maatregel slaat nergens op, aangezien ze zich nergens schuldig aan heeft gemaakt. We hebben aangegeven dat we geen toestemming geven voor strafwerk, maar de klasse-leerkracht geeft aan dat wij daar niets over te zeggen hebben. Mag een leerkracht strafwerk geven aan een leerling zonder toestemming van de ouders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een meisje met der vriendinnen die vervelend waren. nou dan weetik bijna wel 80% zeker dat er vervelend is gedaan. als ze nou in der eentje was dan zou het raar zijn miss. maar met vriendinnen geloof ik die leerkracht meteen. en kinderen zeggen heel vaak niet dat ze schuldig zijn natuurlijk he
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zegt ze dat ze zich nergens aan schuldig heeft gemaakt, maar deed ze niet goed mee. Ik kan me nog heel goed herinneren hoe vervelend sommige meisje bij gym waren. Sommige waren 4 keer per maand ongesteld zodat ze niet meer mee hoefden te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus je gaat er gelijk van uit dat de dochter van de vraagsteller liegt? Ik heb dit ook wel eens meegemaakt, strafwerk vond ik niet erg, ik vond het ook niet erg als ik er uit geflikkerd werd, als ik dan maar wel iets verkeerd heb gedaan. Op een gegeven moment kreeg ik strafwerk toen ik niks deed en uiteindelijk is daar uit gekomen dat die leerkracht fout zat. Niet elke puber liegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig mag dit ja, het zou niet best zijn als de ouders toestemming moeten geven voor een straf op school!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Wavaria, voor je zinnige reactie. Mijn dochter was namelijk NIET ongesteld en is ook niet automatisch vervelend zodra ze met vriendinnetjes is. De gymleerkracht staat op school al bekend als star en zeker niet als eerlijk, maar eerder als een machtswellusteling. Als een kind straf verdiend voor onacceptabel gedrag zijn wij de eerste om dat toe te geven, maar zeg nou eerlijk, als je zelf straf krijgt voor iets wat je niet hebt gedaan, pik je dat dan ook? Is het in het geval van een kind minder erg als de straf niet terecht is?Ik ken mijn eigen kind en weet ook dat ze mij de waarheid heeft verteld. Dan is het toch niet meer als normaal dat ik voor haar opkom en geen toestemming geef voor strafwerk? Lijkt mij dat wij als ouders toch het laatste woord hebben in een dergelijke kwestie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag een gesprek aan met de sectorleider en de leerkracht samen en vraag de leraar daar eens uit te leggen wat jouw dochter volgens hem precies deed. En nog belangrijker, laat je dochter het strafwerk niet maken tot het probleem is opgelost. Dit heeft bij mij ook geholpen. Ik heb de leraar gelijk duidelijk gemaakt dat ik niet van plan was het strafwerk te maken, aangezien het onterecht was. De volgende les vroeg hij om mijn strafwerk en ik heb hem weer gemeld dat ik het niet gemaakt had en ook niet van plan was om het te maken. Hierop heeft hij mij eruit gestuurd naar de sectorleider, wie mijn verhaal wel geloofde en zelfs nog in dezelfde les met die docent is gaan praten.
Summo
10 jaar geleden
Ben een beetje verbaasd over de vraag, hoe kom je als ouders je hele middelbare school door zonder ooit 1x strafwerk te krijgen of het om je heen te zien gebeuren bij andere leerlingen? Hebben jullie zelf echt nooit strafwerk gehad, of herinner je je daar echt niks meer van?
Ik ging er van uit dat alle volwassen weten hoe het zit, nl zoals in de antwoorden is beschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij vraagt ook toestemming aan de klassenleraar als je thuis straf geeft aan je dochter? Belachelijk dat ouders toestemming zouden moeten geven voor strafwerk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een leerkracht geeft echt nietbij de eerste kick strafwerk. Daar zullen waarschuwingen aan vooraf gegaan zijn. En misschien was zij niet direct de klierster maar de aanstichtster of een meeloper.
Immers meisjes zijn meester in manipuleren.
Laat dit een goede les voor haar zijn. Zodat zij zich ook bewust wordt van haar omgeving en het effect dat zij op anderen heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het een leraar is die niet zo sympathiek overkomt en daarom soms weerstand oproept, zowel bij leerlingen als ouders. Ik denk ook bij jou. Het is misschien ook zijn onmacht om niet in een soepele flow met de leerlingen te kunnen raken. Wellicht ook een stug persoon of inderdaad iemand die op andere manier minder goed in zijn vel zit. Kleine voorvallen kunnen dan snel heftiger reacties opleveren dan bij een andere docent het geval zou zijn. Leerlingen kunnen extra verontwaardigd doen en zich beklagen bij ouders en mede-leerlingen. Het loopt wat stroever. En ik vind dit een klein voorval, of je dochter zich nu al dan niet écht misdroeg. We hebben het hier niet over slaan, onheuse seksuele bejegening, systematische vernedering, discriminatie of intimidatie. Het gaat hier slechts om een éénmalige niet al te zware betwiste sanctie. Mocht het zo zijn dat er daadwerkelijk sprake is van een structureel problematische verhouding met deze leraar dan zou ik kijken welke ouders daar concrete zaken over kunnen melden en dan samen een gesprek aangaan met de conrector/schoolleider of wie er daar leiding geeft. Dan de concrete feiten op tafel. Daar komt iets uit. Bevalt dat je ook niet dan ga je nog hogerop (schoolbestuur?) of je gaat naar een andere school toe. Ik merk op dat het maar al te vaak gebeurt dat ouders volkomen verbaasd zijn over zaken die hun kinderen op school blijken te doen. Ze zitten daar gewoon in een heel ander sociaal systeem en gaan ook experimenteren, indruk maken, lopen mee, testen docenten uit, giechelen mee terwijl ze dat thuis niet zo doen etc. Bovendien willen ze soms hun ouders niet teleur stellen, geen aanleiding tot zorgen of zeuren geven of willen ze thuis gewoon snel aan andere dingen beginnen en geen tijd verspillen met over school praten. De handigste manier kan dan soms een leugentje zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iets wat ook gebeurt is dat een docent al een tijd steeds geïrriteerder raakt door geklier / geklets. Eerst denkt hij nog: wellicht wordt het niet erger en red ik deze les nog wel. Maar en op een gegeven moment denkt hij: nu gaan er een paar uit zodat ik gewoon kan werken. Hij pakt dan leerlingen die op dat moment iets doen. Soms een groepje. Het kan dan zo zijn dat één van hen op dat moment net niets deed. Ja, pech gehad. Het kan ook zo zijn dat een meisje dat er steeds bij zit maar zelf niet kletst helaas mee gaat. Misschien heeft de docent ook niet zo scherp gezien wie precies hoe hard wat zei. En toch moet hij snel een daadkrachtig iets doen in die onzekerheid. Ook hier: pech gehad. Daarmee kan een kind ook echt wel omgaan al is het soms even op de lippen bijten.
De docent creëert zo de nodige rust en wint zijn gezag opdat de rust ook wat langer behouden blijft, deze les en in de toekomst. De hele foute weg is om als ouder zelf het gezag van de leraar te gaan ondermijnen door excessief taalgebruik zoals "machtswellusteling", "niet eerlijk" en door negatief over de leraar te spreken in het bijzijn van je dochter, of zelfs tegen haar. En allicht ook tegen andere ouders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als klap op de vuurpijl geef je daarbij ook nog een strafwerkverbod aan je dochter. Dat is helemaal funest voor het gezag van de docent omdat je daarmee je dochter daarmee zelfs verbiedt om het gezag te respecteren. En je geeft haar ook de macht om naar eigen zin sancties te ontlopen -of ten minste fors te vertragen-, namelijk door verontwaardigd naar jou toe te lopen. Zij hoeft niets te bewijzen; jij kiest zonder te weten wat er feitelijk aan de hand is voor haar kant. Door je dochter op deze manier ook te dwingen partij in een conflict te worden -dat feitelijk tussen jou en de docent ligt- breng je uiteindelijk je dochter uiteindelijk juist in de problemen. Hoe moet die immers op een goede manier verder met deze docent die volgens haar moeder immers van geen kant deugt? hoe moet ze verder met het idee dat er op school docenten zijn die niet deugen? Maar inmiddels heb je jezelf er flink in vast gedraaid. De oplossing ligt in een gesprek met docent en superieur waarin het volgende:
1) je bedenkingen jegens deze docent
2) je concrete feiten
3) je excuses voor je huiswerkblokkade
4) je toezegging deze op te heffen (misschien kan het een heel klein beetje milder gemaakt)
5) een toelichting op de straf om aan je dochter door te geven
6) je uitspraak dat het gesprek het gevoel heeft gebracht dat je verder kunt met elkaar. Richting je dochter geef je de toelichting op de straf, zeg je dat je eigenlijk te makkelijk op basis van één kant van de zaak hebt geoordeeld maar dat je er natuurlijk zelf niet zij was en dat de straf, hoe vervelend ook, toch moet worden gedaan.
Hoe het éçht zit weet je dochter zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het begin van het 'echte' leven. Je dochter zal nog wel vaker 'oneerlijke' dingen mee maken.
Mijn reactie naar het kind toe zou hier op gericht zijn. Hoe ga je om met dingen die in jouw ogen onterecht zijn? Hoe ga je om met autoriteit? Daar heeft ze naar mijn idee meer aan.
En ja, strafwerk geven mag zonder toestemming.
Rieneke1
10 jaar geleden
Bruller, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Bruller zegt. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Het is misschien oneerlijk, maar dat is het leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zal toch echt wat harder moeten worden. Natuurlijk zal jouw dochter alles proberen om onder haar straf uit te komen. De gymleraar zal echt niet zomaar iets zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je dochter moet gewoon leren dat het leven niet altijd gemakkelijk is en dat er dingen gebeuren die misschien niet eerlijk zijn en dat ze mensen tegenkomt die niet gemakkelijk zijn. En of de straf nou terecht of onterecht is gegeven doet volgens mij niet zoveel terzake. Dit soort dingen gebeuren gewoon in het leven. Dit "probleem" is een probleem omdat jij het er van maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jeetje. tegenwoordig zijn de ouders kwaad als hun kind straf krijgt of uit de klas wordt gestuurd wegens irriterend gedrag. en het kind? die doet natuurlijk nooit wat. ik ken mijn zoon ook en ik weet dat hij uitzichzelf nooit zal beginnen met gekheid maar ja, als anderen het doen doet hij ongemerkt mee. als hij dan een keer met straf thuis komt zeg ik altijd: welkom in de echte wereld; dit zul je nog wel vaker meemaken.
uit ervaring weet ik dat de kinderen het vaak minder erg vinden als ouders zeggen: jammer dan; maken en niet verder zeuren. maar doordat ouders er een drama van maken zijn kinderen alleen maar erger verongelijkt en kunnen zo langzamerhand niks meer hebben.
als ik een kind bij de training naar huis stuur omdat hij super irri is duurt het maar even of de ouder hangt al aan de telefoon of ik wel goedwijs ben want hun kind heeft niks gedaan. als ik dan mijn versie vertel blijkt het toch wel iets anders te liggen. ga met je dochter naar betreffende leerkracht en vraag om uitleg; kijken of je dochter dan nog zo volhoudt dat ze niks heft gedaan. meestal dimmen ze dan wel en hebben ze toch wel een "beetje"meegedaan...

Antwoorden (3)

Het zou toch van de zotte zijn als een leerkracht aan de ouders toestemming moet vragen om strafwerk te mogen geven aan hen kind .
Dus NEE , een leerkracht hoeft geen toestemming te vragen aan de ouders
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker mag de leerkracht dit want het is tijdens de les gebeurt en de leerkracht bepaald hoe en wat en niet de ouders.

Je zou wel eerst een gesprek met de leerkracht aan kunnen gaan met je dochter erbij om te kijken of jullie er onderling uit kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk mag een leerkracht strafwerk geven zonder toestemming van de ouders. Zou dat niet zo zijn, dan zou binnen de kortst mogelijke termijn het volledige gezag van de leerkracht naar de filistijnen zijn.

De ouders hebben gekozen voor een school die bij hun pedagogische/onderwijskundige/denkbeelden en/of hun levensbeschouwing past. Het bestuur stelt leerkrachten die gekozen hebben voor de desbetreffende school en eveneens de plicht hebben zich te richten naar datgene waar die school voor staat. Het bestuur moet ervoor zorgen dat haar beleid erop gericht is die pedagogische/onderwijskundige/levensbeschouwelijke richting in stand te houden.

Door het aanmelden van hun kind gaan de ouders akkoord met de huisregels die gelden op de desbetreffende school.

Op die school staat hun kind onder het rechtstreekse gezag van die leerkracht. Als de leerkracht een pedagogische maatregel treft die in lijn is met het beleid van de school dan zijn de ouders daaraan gebonden. Zijn ze het er niet mee eens, dan kunnen ze hun mening kenbaar maken aan degene die namens het bestuur daarvoor is aangewezen. Komen ze er samen niet uit en is het een zwaarwegende kwestie dan staat het de ouders uiteraard vrij hun kind op een andere school te 'doen'.

Zo kunnen ouders de leerkracht ook niet verplichten een hoger rapportcijfer te geven voor een bepaald vak. Het zou wat zijn;-)
Computoon