Hoe heet zo'n mannetje met glow sticks op de grond voor het vliegtuig?

zo iemand die met van die licht sticks staat te zwaaien...

wat doet ie precies en hoe heet dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.4K

Het beste antwoord

Zo een persoon heet een Apron Officer, vroeger was dat een Marschaller.

Een marshaller geeft de piloot aanwijzingen om het vliegtuig goed te parkeren. Omdat het beroep veel meer inhoudt dan het docken van vliegtuigen, heet het nu apron officer.

Apron is het Engelse woord voor platform. Overdag zwaaien ze vliegtuigen binnen met oranje bordjes.
’s Nachts gebruiken ze lichtgevende stokken. De meeste vliegtuigen parkeren automatisch aan de pier. Ongeveer
25 tot 35 procent zwaaien ze binnen: alle vrachtvliegtuigen, privévliegtuigjes en vliegtuigen die niet
aan de pier parkeren. Om apron officer te worden, moet
je een interne opleiding volgen van vier maanden. Je moet het hele vliegveld met alle gates en weggetjes
uit je hoofd kennen. Ook moet je leren communiceren met
de verkeerstoren, en je moet elk type vliegtuig uit de verte kunnen herkennen.

Het binnen zwaaien is van belang voor vliegtuigen die niet volgens het automatische systeem kunnen parkeren. Deze mannen en vrouwen geven aanwijzingen welke kant ze op moeten etc. zodat ze nergens tegen aan botsen. Je kan je voorstellen dat het moeilijk in te schatten is hoeveel ruimte je hebt, met de vleugel uiteinden bijvoorbeeld, vanuit de cockpit. Iemand die voor het vliegtuig staat heeft een goed overzicht.
Het is dus voor iedereen veel veiliger.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de wikipagina kan je de verschillende aanwijzingen van de Marschaller/Apron officer zien. Die volgens mij overal hetzelfde zijn.

(op die ene link van dat pdf bestand even 'apron officer' in de zoekfunctie gebruiken dan vind je het stukje snel terug)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die persoon oefent de functie uit van Marshaller

Toegevoegd na 41 minuten:
De functie wordt in de burgerluchtvaart ook apron officer genoemd.

De marshaller werkt niet alleen met vliegtuigen, maar ook met helikopters. De marshaller geeft de piloot aanwijzingen bij het taxiën naar de plaats waar het toestel tot stilstand moet komen.

Bij helikopters geeft de marshall, voorafgaand aan het inzetten van de landing, aanwijzingen waar de helikopter dient te landen en geeft tijdens de landing aan zowel de piloot als de eventuele loadmaster aanwijzingen hoe hoog de helikopter nog van de grond is en wanner de wielen de grond zullen raken.

Bij militaire rigger/marshallers zijn er nog extra werkzaamheden. Zij zorgen ervoor dat ladingen onder transporthelikopters worden gehangen en worden ontkoppeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de z.g. APRON OFFICER
Van oudsher is een van de bekendste beroepen op Schiphol dat van een marshaller, tegenwoordig apron officer geheten. Dit is de man en steeds vaker ook vrouw die een gezagvoerder aanwijzingen geeft voor het op de juiste wijze parkeren van zijn vliegtuig. Dit gebeurt overdag met rode, ronde bordjes die sterk doen denken aan tafeltennisbatjes en 's nachts met lichtgevende stokken. Het marshallen gebeurt in feite alleen nog maar bij vliegtuigen die niet aan een pier parkeren. Toestellen die dit wel doen, maken gebruik van een geautomatiseerd systeem. De naam apron officer verwijst naar het toezicht houden op het apron (toezicht op de veiligheid op het platform), wat Engels is voor platform.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een 'lineperson'

Hij zorgt ervoor dat de piloot weet waar hij heen moet om op de juiste plek te parkeren: Tikkie naar rechts, tikkie naar voren.. STOP!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij (en ik weet er niet zo heel veel van) heet deze persoon een "localisor".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie allemaal engelstalige namen. In het Nederlands heet zo iemand een vliegloods of vliegtuigloods.

Analoog aan de loods bij schepen.

Gebruik je moerstaal, zeg ik altijd.