Is langdurig werken tussen voedingsschimmel toegestaan in de voedingsmiddelenindustrie?

Sinds kort werk ik in een fabriek,waarbij ik direct en dagelijks ben ingezet tussen voedsel dat beschimmeld is, en zoveel mogelijk de houdbare eruit plukken.Ook heb ik gevraagd naar PBM's zoals een mondkapje,die ze niet op voorraad hebben.
Aangezien ik daar 8uur op een dag sta(en gevraagd had om op een ander afdeling te werken), krijg ik hoofdpijn, verstopte neus, branderige keel, branderige longen en buikpijn.
wat kan en mag ik hiertegen doen in het bedrijf als uitzendkracht?
Ik zit namelijk in een situatie dat ik niet zomaar kan stoppen met werken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

U bent als uitzendkracht werkzaam bij een bedrijf die u niet de persoonlijke beschermingsmiddelen verstrekt die u nodig heeft om uw werk goed, veilig en bovendien gezond te kunnen doen.
Dan dient u dit ten eerste kenbaar te maken aan uw werkgever, dat is in dit geval het uitzendbureau.
Een goede tip is dit wel schriftelijk of per mail te doen zodat u aan dossiervorming kan doen.
Eventueel maakt u discreet foto's van uw werkomgeving.
Ook een bezoek aan een arts kan hierin helpen, als deze de situatie ook ongezond vind dan kan ook deze een brief opstellen voor uw werkgever.

Mocht u er met uw werkgever er niet uitkomen dan kunt u de arbodienst inschakelen.
Deze zal aan u vragen welke stappen u heeft ondernomen, dan heeft u in ieder geval bewijs dat u dit al reeds heeft aangekaart bij uw werkgever en dat dit geen soelaas bood.
Probeer ook dit zoveel mogelijk op schrift te krijgen.

Mocht u nu ziek raken of in de toekomst en het geeft aanleiding dat dit in verband kan worden gebracht, dan heeft u voldoende bewijslast omtrent hoe en wat en wie er verantwoordelijk was en dat u er toendertijd er alles aan hebt gedaan om het te voorkomen.

Het is altijd jammer dat dergelijke zaken zo moeten in dit land, maar ja dat zal de bureaucratie wel zijn.

Sterkte en veel wijsheid gewenst.