Mag werkgever je vaste werkdagen wijzigen?

Ik werk sinds 16 januari parttime bij mijn werkgever. Ik werk 16 uur en mijn vaste werkdagen zijn de maandag en dinsdag (ook voor getekend) Nu wil mijn werkgever dat ik 4 halve dagen ga werken, kan dit zomaar? Voor mij heeft dit grote financiele gevolgen ivm oppas voor de kleine. En wat als de werkgever en een economische draai aan geeft? Moet ik er dan mee instemmen? Graag hoor ik een reactie!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Dat mag alleen als er zwaarwegende belangen zijn om jou 4 halve dagen te laten werken. Het mag niet zomaar, omdat de werkgever dat handiger vindt. Ook moeten er geen alternatieven voorhanden zijn om het probleem op te lossen.

Zwaarwegende belangen zijn bijvoorbeeld een opdracht die niet doorgaat of een faillissement.

Aanpassen van werktijden moet altijd in overleg tussen werknemer en werkgever. Maar dat stadium lijk je al gepasseerd.
paulus811
11 jaar geleden
Als niet alleen de uren maar ook de dagen waarop die uren moeten worden gewerkt in de arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd dan kan de werkgever ze niet 'zomaar' veranderen. Het is immers een overeenkomst dus werkgever en werknemer moeten ermee akkoord gaan. Als er een CAO van toepassing is, zou je in eerste instantie die moeten raadplegen.

Er kan in die arbeidsovereenkomst echter ook een bepaling staan als: 'het staat werkgever vrij om de werkdagen te wijzigen waarop werknemer de contractueel overeengekomen uren werkt'. In zo'n geval is er weinig aan te doen, behalve vragen aan de werknemer of het 'toch niet mogelijk is' de situatie te houden zoals deze was. De financiële gevolgen van het moeten werken op andere dagen is een privéaangelegenheid.

Maar goed, stel dat inderdaad de dagen en tijden zijn genoemd in de arbeidsovereenkomst en niet de mogelijkheid om de dagen aan te passen. Dan kan de werkgever (als jij hiermee niet akkoord gaat) in het slechtste geval proberen de arbeidsovereenkomst te ontbinden, via UWV WERKbedrijf of de kantonrechter. Wordt de ontslagvergunning via UWV WERKbedrijf verleend (ik heb het idee dat dit tegenwoordig gemakkelijker gasat dan vroeger, dan kun je proberen via de kantonrechter een schadevergoeding te eisen. De werknemer heeft dan namelijk contractbreuk gepleegd.

Had je een tijdelijk contract - en houdt de werkgever voet bij stuk m.b.t. de dagenverdeling - dan kun je voorspellen dat een verlenging van de arbeidsovereenkomst er niet meer inzit.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels heb ik me even geregistreerd. Ik heb dus 1 formulier getekend waarop mijn vaste dagen staan. Ook ben ik al lang in dienst bij deze werkgever maar sinds de komst van de kleine dus parttime. Stel de werkgever heeft economische belangen om mij 4 halve dagen te laten werken, ben ik dus verplicht hierin mee te gaan? Of wat als ik er niet mee akkoord ga?
Computoon
11 jaar geleden
Eerst even een algemeen antwoord:
"Werktijden zijn onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Die zijn bij iemand aanstelling afgesproken. En een werkgever mag niet zomaar aan die arbeidsvoorwaarden gaan morrelen. Dus als een baas aangeeft dat de werktijden gaan veranderen, kan dat niet zomaar. Maar voor de werknemer gelden ook plichten en als een werkgever de werknemers vraagt om mee te gaan in die nieuwe werktijden, maar dat niet zomaar geweigerd worden. Zeker als de baas kan aantonen waarom het nodig is dat er andere tijden nodig zijn waarop gewerkt wordt, is het moeilijk om dat te weigeren. Want de werknemer staat in dat geval juridisch niet heel erg sterk.
Terug naar jouw situatie. Staat echt EXPLICIET in iemands ARBEIDSOVEREENKOMST op welke dagen iemand gaat werken, dan staat de persoon in kwestie veel sterker dan als dit niet is genoemd. Vaak staat in de arbeidsovereenkomst ook wel genoemd op welke tijden iemand geacht wordt te werken of het staat in de cao. Wie er echt niet uit komt, kan ook altijd nog een vakbond inschakelen.
Een goede arbeidsverhouding is echter ook wat waard, misschien heb je zelf nog een voorstel?
Wie er echt niet uit komt met zijn baas als het gaat om veranderde werktijden, kan ook altijd nog naar de rechter stappen. Wie er dan wint, is van te voren nooit goed in te schatten. Bij de ene rechter zal het economisch belang van een baas meer prioriteit krijgen dan de privé-belangen van een werknemer dan bij de ander. Bovendien is een recht krijgen op het gebied van arbeidsvoorwaarden niet altijd even bevorderlijk voor de sfeer.
En nog een stukje dat verwijst naar de Arbeidstijdenwet (ATW):
"Het arbeidstijdenbeleid dient rekening te houden met persoonlijke omstandigheden van medewerkers, wanneer dit redelijkerwijze van de werkgever gevergd kan worden (art 4:1 ATW). Bij persoonlijke omstandigheden gaat het bijvoorbeeld om zorgtaken, als ook om ander (parttime) werk waarmee de werkgever bekend is en heeft ingestemd.
De werkgever dient zich dus in te spannen om de combinatie tussen werk en ander activiteiten van een medewerker mogelijk te maken. Dat betekent evenwel nog niet dat hij zonder meer verplicht is om hieraan mee te werken, aangezien dat van zijn mogelijkheden afhangt. Voorgaande kan betekenen dat een medewerker op een vaste vrije dag per week aanspraak kan maken, wanneer persoonlijke omstandigheden daartoe voldoende redenen geven en de mogelijkheden van de werkgever dit toelaten (gezien de huidige personeelsbezetting). (...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus eigenlijk ben ik verplicht erin mee te gaan. Dit heeft voor mij grote financiele gevolgen...Of als ik er niet mee akkoord ga, moet ik dan zelf ontslag nemen of krijg ik dat dan?
Computoon
11 jaar geleden
Je bent niet “verplicht” om erin mee te gaan. De dagen zijn - zo begrijp ik- 'hard' afgesproken (uiteraard alléén als er niet in de 'kleine lettertjes' van je arbeidsovereenkomst staat dat ze aangepast kunnen worden.), de werkgever ‘speelt vals’. Maar zie verder.
Eerst nogmaals de kwestie zeer duidelijk beargumenteerd voorleggen aan de direct leidinggevende. Helpt dat niet: een persoonlijk gesprek aanvragen met de 'baas van de leidinggevende' en misschien nog iemand van personeeelszaken erbij. (Informeer de leidinggevende hierover). Bij een klein bedrijf: de directie. Je rechtsbijstandsverzekering inschakelen voor advies, als je zo’n verzekering hebt. De vakbond, als je er lid van bent.
Vervolgens de reactie van de werkgever afwachten. Bijv.: "Nee, het kan niet en we weten dat we die dagen afgesproken hebben, we weten dat het zo niet hoort maar in de omstandigheden van nu enz. enz. " Vervolgens ben jij aan zet. Als jij voor jezelf hebt vastgesteld, dat het beslist niet anders kan, zou je ontslag kunnen nemen. Maar dat is, zeker in deze tijd, erg onverstandig. "Nooit oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt". Je kunt weliswaar proberen via de kantonrechter een recht op schadevergoeding te krijgen, omdat de werkgever zich niet aan zijn afspraak heeft gehouden, maar die uitspraak kan alle kanten ingaan. Want de rechter zal ook de argumenten van de werkgever meeewegen en de omstandigheden van deze tijd. Bovendien heb je dan helemaal geen inkomen meer en ook geen recht op ww (je bent zelf weggegaan.)
Een andere mogelijkheid is, dat de werkgever zegt: '"Als je niet akkoord gaat, dan starten wij een ontslagprocedure." Ongewenst!
Beter zou zijn, als je een negatief antwoord kunt verwachten, dat je NU al op zoek gaat naar ander werk. Maar dat is erg lastig. Bovendien bestaat de kans op de vraag: “Waarom bent u weggegaan bij je vorige werkgever?” Als je daarop antwoordt, bestaat de kans dat je niet wordt aangenomen. ('Niet flexibel genoeg'.)
Het andere uiterste zou het antwoord kunnen zijn: "Ja, we begrijpen het helemaal en we houden het zoals het nu is.” Het risico bestaat, dat je die laatste reactie niet krijgt want de reactie van collega's in een soortgelijke situatie is te voorzien.
En tot slot kan het gesprek eindigen op de gulden middenweg: ieder doet wat water bij de wijn. Zeker in deze tijd moet je niet het onderste uit de kan willen en soms meer water bij de wijn doen dan je lief is en soms ook (helaas!) afzien van iets waar je recht op hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp dat ik flexibel dien te zijn, maar dit is voor ons zo ingrijpend, dat het financieel eigenlijk niet haalbaar is. Heb meer opvang nodig, wat ook niet goedkoop is in deze tijd. Begrijp dus dat ik niet sterk in mijn schoenen sta als ik het niet zou willen, maar toch erg dat ik voor hetzelfde geld zou moeten werken terwijl ik dubbel zo veel kosten ga maken? De dagen staan immers vast op papier, vind het dan toch eigenlijk wel een beetje vreemd.
Computoon
11 jaar geleden
Ja, het is ook erg vreemd (nogmaals: als er geen bepaling ergens anders in de arbeidsovereenkomst staat dat werknemer met een wijziging van arbeidsdagen akkoord dient te gaan.) Meestal staat in een arbeidsovereenkomst namelijk wél het aantal uren maar zijn de dagen waarin die uren gemaakt moeten worden niet met name genoemd. En in dat geval is een verandering van dagen ook lastig maar het is een andere situatie. Op basis van hetgeen je geschreven hebt, blijf ik van mening dat je werkgever hier in de fout gaat. Dat je bij het 'doordrukken' van die dagen door de werkgever extra kosten maakt, is (om het populair te zeggen) 'jouw probleem'. De werkgever is namelijk niet aansprakelijk voor het systeem van oppas waarvoor je hebt gekozen. Dat is een privéaangelegenheid die voor jou uiteraard wél zwaar weegt. Je zou na moeten gaan of je recht hebt op een hoger bedrag aan kinderopvangtoeslag als je er meer uren gebruik van maakt (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-kinderopvangtoeslag.html). Zo ja, dan is dit een 'pleister op de wonde'. En/of uitzien naar een alternatieve vorm van kinderopvang. De nadruk bij het bezwaar maken zou dan ook moeten liggen op het feit dat de werkgever zich niet aan de overeengekomen afspraak houdt. Stel nu eens, dat je geen kind had maar wel een andere werkgever (werkgever2) waarop je de 'andere' dagen van de week werkte. Dan zou je 'gedwongen' zijn daar weg te gaan wanneer werkgever1 op het idee komt om de officieel vastgelegde dagen te veranderen. Recht hebben op iets is helaas wat anders dan dat recht ook krijgen. Blijft mijn advies om nu juridische hulp in te winnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thx voor je antwoorden. Ik heb een arbeidscontract van toen ik nog fulltime werkte, sinds ik parttime ben gaan werken in januari heb ik alleen 1 papier getekend waarin mijn uren en vaste! dagen vermeld staan.(dus geen kleine lettertjes dat ze het mogen veranderen) Ik zal mijn rechtsbijstand maandag eens gaan bellen en kijken wat zij zeggen.
Computoon
11 jaar geleden
Heel goed. Laat je het 'ons hier' ook nog weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker laat ik het nog weten, weet dus dat ik niet veel anders kan dan accepteren. Had gedacht dat ik iets sterker zou staan ivm de vaste dagen die ik getekend heb.