Word ik toegelaten op een universiteit, met een Propedeuse van een andere opleiding?

Hoi,
ik wil graag weten of je toegelaten kan worden aan een universiteit als een propedeuse diploma hebt van een andere opleiding dan dat je aan de uni wilt doen. Bijvoorbeeld ik haal in mijn eerste jaar van het HBO mijn propedeuse van de opleiding European Studies. Is het dan mogelijk dat ik met deze propedeuse van de europen studies aangenomen word aan de Universiteit Criminilogie ? Of de uni Rechtsgeleerdheid? Of moet de HBO-opleiding persé aansluiten op de universitaire opleiding? Dus dat ik dan eerst 2 jaar HBO-rechten moet studeren om mijn P te halen en dan door te stromen naar de uni?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet in algemeenheid te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen kan het maar je kunt GEEN geneeskunde studeren zonder VWO examen gedaan te hebben in bio, wis, nat en schei. Bij de meeste andere studies kun je overstappen na een propedeuse van een andere richting.

Antwoorden (2)

Dat verschilt per opleiding. Stuur gewoon een mailtje naar de coördinator van je beoogde studie en vraag het hem/haar. De toelatingseisen voor een opleiding staan meestal ook wel op de site van de universiteit, en de contactgegevens van de coördinator ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
Iedere Universiteit gaat daar anders mee om, hangt van instituut af, van onderwijsrichting etc.........+
Dit hangt af van de opleiding. Soms zijn er aanvullende voorwaarden aan verbonden, bijvoorbeeld dat je bepaalde vakken nodig hebt. Zodat het niveau hoog genoeg is.
Ik heb even voor je gekeken voor Criminologie & Rechtsgeleerdheid. Bij beide kan je gewoon met een HBO propedeuse instromen. Hou er wel rekening mee dat het beide lotingstudies zijn(in ieder geval bij leiden univ.), dus dat je voor 15 mei moet zijn ingeschreven.