In nederland heeft een kind recht op school, maar waarom is het dan een plicht ?

Ik weet dat kinderen een leerplicht hebben net zoals ik , maar dan snap ik niet waarom er in de wet staat '' Elk kind heeft recht op school '' als het een recht is dan hoef je er geen gebruik van maken, net zoals dat iedereen recht heeft om te zwijgen , maar of je er gebruik van maakt is je eigen keuze.. kan iemand me dit uitleggen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Omdat een kind volledig afhankelijk is van de ouders. De enige manier om het recht van kinderen op onderwijs te garanderen, is om de ouders te verplichten het kind onderwijs te laten volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst en vooral dient goed uitgelegd te worden wat er bedoeld wordt met leerplicht.

Leerplicht bestaat in feiten niet, het is een plicht om naar school te gaan, of het kind dan wat leert is niet belangrijk in de wet.

Het recht op onderwijs komt uit de internationale rechten van de mens, dat het in de westerse wereld door geschoten naar een leerplicht tot een bepaalde leeftijd heeft te maken met zowel economische als andere staatsrechtelijke oorzaken.

Een kind dat tot zijn 18de levensjaar leert kan niet op de arbeidsmarkt verzeild raken en kan dus ook geen uitkering verkrijgen omdat ze niet werken.

Een kind dat tot zijn 18de levensjaar op school zit kan niet op straat rondzwerven en overlast veroorzaken (theoretisch gezien).

Een kind kan dan ook geen kinderarbeid verrichten.

Een kind dat doorgestudeerd heeft zal een werk kiezen dat minder arbeidsintensief is en daardoor ook minder kans op letsel en vroegtijdig uitval heeft, wederom een besparing voor de staat.

Dit zijn een paar reden waarom de overheid een leerplicht heeft ingevoerd en zo denkt te voldoen aan de rechten van de mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leerplicht is tot 16 jaar, van 16 tot 18 jaar is het kwalificatieplicht. Verder goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben alleen benieuwd hoe het met de arbeidsintensieve banen gaat, als die niet meer gekozen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is nu al een tekort, vandaar de voormalige oost Europeanen die je overal in Nederland ziet.
Kort en bondig, het is "Leerplicht" maar geen "Schoolplicht".
Dwz dat u bv een privé leraar kunt inschakelen maar evengoed thuis zelf opleiding mag geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist niet, je kunt in Nederland helemaal niet makkelijk thuisonderwijs geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thuisonderwijs mag alleen in uitzonderlijke gevallen. Daar moet eerst een aanvraag voor gedaan worden en dan nog gebeurd het haast nooit.