Welk niveau wordt eigenlijk bedoeld met ''A'' ''B'' of ''C''?

In boeken lees ik vaak dat mensen in een klas zitten die bijvoorbeeld 2C heet, maar ik weet niet of het iets betekent. Heeft het iets met een verschillend niveau te maken, dus Vmbo, Havo of Vwo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Als er teveel leerlingen zijn voor een bepaalde richting in bv het 2e jaar worden die opgesplitst in meerdere klassen, van daar bv 2a, 2b, 2c, enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat heten dan parallelklassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, u heeft het begrepen.
Toen ik nog naar de middelbare ging (ja daar komt de oude taart weer haha)

Toen had je
A: IVBO
B: IVBO/VBO
C: VBO
D: VBO/MAVO
E: MAVO
F: MAVO

de 1, 2, 3 en 4 stonden voor het leerjaar.
11 jaar geleden
Toen ik in de brugklas zat (2002) hadden wij;
1a + 1b = vmbo gemengde leerweg
1c + 1d = vmbo theoretische leerweg
1e + 1f = havo
enzovoort :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de letter wordt in de meeste gevallen geen niveau aangegeven. De letter wordt meestal gebruikt als er zogenaamde parallelklassen zijn, dus meerdere klassen die in het zelfde jaar zitten. Bijvoorbeeld als een Havo drie 1e klassen heeft, dan worden deze klassen 1A, 1B en 1C genoemd.