Een universitaire opleiding tandheelkunde

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze opleiding duurt 6 jaar en je hebt VWO nodig hiervoor.
De opleiding is opgedeeld in een bachelor van 3 jaar en een master van 3 jaar..

Voor deelname aan de opleiding tandheelkunde geldt een zogenaamde numerus fixus, dit houdt in dat er slechts een maximum aantal studenten per jaar (240 in 2008) kan deelnemen aan de opleiding. Indien je aan de hieronder beschreven toelatingseisen voldoet kan je je inschrijven voor de loting. Daarnaast vindt er decentrale selectie plaats door de opleiding tandheelkunde, op het moment dat je hebt aangetoond over de juiste kennis en houding te beschikken kan je de loting passeren. Dit kan een student doen door gemiddeld voor zijn eindexamen een 8 te behalen.

Om toegelaten te worden tot de master opleiding tandheelkunde dien je te beschikken over een bachelor tandheelkunde, of een gelijkwaardige bachelor. De toelatingsvereisten voor de bachelor opleiding bestaan uit een VWO diploma met N&G of N&T met biologie 1 & 2.

Scholen / Universiteiten
- Radboud Universiteit Nijmegen
- Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
- Universiteit van Amsterdam (UvA)
- Vrije Universiteit Amsterdam (VU)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om tandarts te worden heb je een universitaire studie nodig. Cijfers je moet gewoon slagen en al je tentamens halen en een scriptie schrijven.
ronron1212
11 jaar geleden
Eerst zul je VWO (6 jaar) moeten doen. Mocht je in eerste instantie een lager niveau hebben, dan kun je dat in stappen doen:
VMBO-t (4 jaar), dan HAVO (nog 2 jaar), dan VWO (nog 2 jaar)
of
gelijk HAVO (5 jaar), dan VWO (nog 2 jaar).
Met een VWO diploma, met een geschikt vakkenpakket (profiel zoals dat tegenwoordig heet) kun je dan een Universitaire opleiding tandheelkunde gaan doen. Deze duurt 6 jaar. Daarna zou je je nog kunnen specialiseren.