Kan een boekhouding automatisch worden gegenereerd?

Kunnen alle verplichte boekhoudkundige rapportages automatisch worden gegenereerd op basis van deze gegevens?

- Alle facturen bestaan uit het zelfde bedrag;-
- Een factuur genereer ik pas als een betaling is gelukt;
- Crediteren doe ik niet aan (lees: 'an);
- Ik koop niets in;
- Debiteuren worden gelogd na een betaling en verbonden aan een factuur;
- De BTW is als variabele in te vullen en
- De kwartaaldata en het begin- en einde van t boekjaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, zo kun je geen goede administratie in elkaar zetten. Bedrijven willen een factuur hebben, de leverancier is verplicht deze uit te reiken. Die facturen moeten doorlopend worden genummerd. Het moment dat je omzet maakt is (als je het factuurstelsel moet volgen) niet het moment dat de debiteur betaalt maar het moment dat je de factuur maakt. En die weer worden opgemaakt binnen een maand nadat de prestatie is geleverd. Overigens heb je alleen debiteuren als je al op rekening hebt verkocht.

Je kunt niet zeggen dat je 'niet aan crediteringen doet'. Als je abusievelijk de verkeerde hoeveelheid of de verkeerde factureert, of aan de verkeerde klant factureert, of om commerciële redenen een korting 'moet' geven dan ontkom je niet aan een creditnota. Anders kloppen omzet en BTW niet meer en de debiteurenpositie evenmin. En is de klant boos...

Doe je uitsluitend zaken met particulieren dan kan het wat eenvoudiger maar zo eenvoudig als je het je kennelijk voorstelt is het ook weer niett :-)

Advies: win advies in bij een administratiekantoor, dat kan je wellicht ook adviseren over de fiscale faciliteiten voor 'starters' als de kleine-ondernemersregeling, verrekening van verliezen e.d.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koop je niks in ? Zakelijke telefoon internet domeinnamen misschien wel een auto of andere reiskosten pand gas water licht en ga zo maar door

Een paar van deze moet je toch hebben en ook bij kantoor aan huis mag je gedeeltes van gezamelijke kosten declareren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Je verkoopt een digitaal product dus je moet factureren bij verkoop. En ook met 21% BTW dus niks flexibel.