Hoe kan ik zorgen dat ik mijn concentratie vasthoud tijdens mijn examens?

Ik begin binnenkort met mijn eindexamens en ze duren bijna allemaal 3 uur. Ik merk tijdens de oefenexamens al dat ik na een uurtje ongeveer afgeleid raak en het heel moeilijk vind om mijn concentratie dan weer terug te krijgen hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geconcentreerd blijf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En de tijd vliegt op die examens ., tis heel anders dan de proef examens

Het beste antwoord

Zorg dat je goed uitgerust bent voordat je aan het examen begint. Het zitten aan een examentafeltje is op zich al een houding die stress kan oproepen(gespannen).

Ik denk dat het daarom juist is om, als het is toegestaan, een sanitaire stop te houden en ook wat ademhalingsoefeningen te doen. Ademhalen(buikademhaling, via de neus in en de mond uit.) Wel eerst even de adem inhouden 5 tellen en dan rustig uitademen tot het gaatje. Doe dat 5 keer. Loop even rustig rond en probeer nergens aan te denken. Schud je armen eens lekker los en zeker je benen. Dat geeft weer een goede doorbloeding en dat zorgt voor voldoende aanvoer van zuurstof in de hersenen, waardoor concentratieverlies niet zo snel op zal treden.

Ga nu verder met je examen. Succes. Wel vooraf uit testen. Begin daar nu mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er even aan toe geven. LAAT het vijf minuten komen, laat je vijf minuten afleiden, ga even naar de wc en probeer dan weer verder te gaan. Jij hebt als het ware dus een pauze nodig. Plan die pauze dus ook halverwege in en zeg tegen jezelf dat je vóór en ná die pauze al je concentratie op je examen zet. Dus voor die pauze duw je je andere gedachtes weg en zeg je tegen je zelf dat dat op tijdstip x mag. Laat dan alles komen, doe je ogen even dicht of kijk even naar iets heel anders en kom daarna weer helemaal geconcentreerd terug en maak je examen af.

Beter vijf-tien minuten pauze nemen door niet met je examen bezig te zijn dan een uur lang moeite te hebben om erbij te blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zet je smartphone uit en ga niet in de buurt van een Wifi modem zitten. Deze geven HF straling af en hebben oa een negatief gevolg op je concentratievermogen.

Vergeet daarnaast niet dat je 3 uur concentreren op iets wat je (mogelijk) niet zo interesseert ook een best onnatuurlijk iets is..

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is heel normaal dat je na ongeveer 30 minuten je aandacht niet volledig bij de les kan houden. Normaal kan een mens maar 20 minuten echt goed opletten. Mijn tip zou zijn: doe even wat anders. Drink je koffie even lekker op, maak een klein tekeningetje en begin dan weer fris met je werk. Niet over in zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens met bekertjes water het examen door te komen. Elke keer dat je gedachten afwijken, dan neem je een slokje water. Mij heeft het geholpen.