Wat is het verschil tussen een mavo-diploma en een mbo 4-diploma?

Heb je als je een mavo diploma hebt gelijk een mbo 4 diploma? Of moet je doorstromen naar bijv. de havo?

3 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, alleen en mavo diploma staat niet gelijk aan een MBO vakopleiding. Het Mavo diploma is wel een vereiste om op het MBO een vakopleiding te gaan leren. Ook voor de theoretische en gemengde leerweg niveau 3 heb je dit diploma dus nodig. Op het MBO ga je namelijk een vak leren, de mavo is slechts gewoon voortgezet onderwijs om beter algemeen ontwikkeld te zijn.

Antwoorden (1)

Mavo is Middelbaar Algemeen Vormend Onderwijs. MBO4 is de vierjarige Middelbare Beroeps Opleiding met een groot aantal specialisaties voor de verschillende beroepen. Mavo heb je nodig om toegelaten te worden op een MBO-opleiding. Mavo is dus een VOOR-opleiding voor MBO.
Na het basisonderwijs heb je dus in totaal 8 jaar nodig voor een MBO-4 diploma.
Toegevoegd op 24 december 2020 19:57: tekst