Waarom worden de mogelijkheden om je te onderscheiden, als student, beperkt.

De overheid is bezig met allemaal maatregelen waardoor het als student lastig word om je te onderscheiden beperkt. Bijvoorbeeld met hoger collegegeld voor een 2e studie/master. En recentelijk een nieuwe maatregel, waardoor je geen vertraging meer kan oplopen (http://www.nu.nl/politiek/2387477/kabinet-wil-snel-bezuinigen-collegegeld.html).

Hierdoor word het lastig om een extra opleiding te doen, of bijvoorbeeld een bestuursjaar. Terwijl dit toch zo belangrijk is, vooral bij grotere studies zoals rechten e.d.
Wat is het idee hierachter, en waarom gebeurd dit. Zorgt dit er niet voor dat Nederland een mindere kenniseconomie word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarom? Het gaat alleen maar om het geld. Zelf vindt ik de tijd die nu bijvoorbeeld voor een HBO-studie staat (10 jaar) voordat stufi terugbetaald moet worden, wel heel erg veel. Maar inderdaad is de vijf jaar die ze nu willen aanhouden weinig als je een vier jarige studie hebt. Veel studenten hebben toch iets vertraging (ga dan uit van een jaar) en dan worden activiteiten die toch in belang van je studie zijn, erg lastig om uit te voeren.
Voor een tweede studie kun je misschien wel binnen je eigen school blijven, sommige scholen willen nog wel eens door de vingers kijken omdat je 'ter verbreding' van je eigen opleiding vakken bij een andere opleiding volgt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is ook de bedoeling dat studenten binnen de tijd hun studie behalen. Als je meer wil zul je ervoor moeten betalen. Persoonlijk vind ik dit niet slecht. De maatschappij betaald de kosten. Niet erg als iedereen normaal binnen de tijd afstudeert.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als dat betekend dat je geen bestuursjaar kan doen, geen stage kan lopen of niet naar het buitenland kan omdat je dan te veel vertraging oploopt?
En voor de mensen die ziek zijn, of waarbij een naaste is overleden of andere persoonlijke omstandigheden spelen, moeten die ook meer gaan betalen?
ronron1212
13 jaar geleden
Is dat anders dan voor werkende mensen ik denk het niet.
Je zult meer aan time management moeten doen. dat betekend dat je minimaal 8 uur per dag moet werken aan je studie en dat ook zo effectief mogelijk moet doen daarnaast zul je ook mogelijk eigen tijd moeten stoppen in je opleiding. Een goede opleiding is je hopelijk ook iets waard voor je toekomst
ronron1212
13 jaar geleden
Ja zal niet makkelijk voor ze zijn om te accepteren dat een werk week iets langer wordt en je iets meer vrije tijd moet investeren
Sommige universiteiten geven extra geld aan studenten die extra neventaken doen (ter hoogte van de stufi en gebaseerd op de door die neventaak te verwachten vertraging).
Wat ik erger vind is dat OOK de universiteit volgens die plannen minder zou gaan krijgen voor die studenten...dat is vragen om niveau verlaging zoals dat holland college gedaan heeft.
We geven elke student standaard een diploma en niemand vertraging....het niveau telt niet meer....
Dat wordt de directe consequentie van de plannen.

Waar ik ook veel schade in zie....studenten die mee doen aan internationale evenementen op wetenschappelijk gebied en daarmee nederland en de universiteiten een goede naam bezorgen worden ook getroffen door deze maatregelen. Bv als je 1,5 jaar bezig bent met het ontwerpen van een solar auto voor de 2 jaarlijkse race door Australie. Kost dus 2 studie jaren maar levert voor nederland.