Kun je ondanks je behaalde diploma in een totaal ander vakgebied gaan werken?

Ik ben al enkele jaren in het bezit van een MBO ICT niveau 4 diploma, echter heb ik helemaal geen interesse meer in de ICT. Sterker nog, ik heb zo goed als geen arbeidsverleden in deze sector en hetgeen wat ik heb geleerd ben ik zo goed als vergeten. Tot in hoeverre kan mijn niveau 4 diploma in mijn voordeel werken? Maak ik nog kansen op de arbeidsmarkt, ook als ik in een totaal andere sector wil gaan werken? Ik hoef zeker niet de best betaalde baan van de wereld te hebben, zolang ik maar min of meer een baan heb op niveau.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Veel hangt van je werkervaring af.
Als je de afgelopen jaren niet gewerkt hebt zit de markt niet mee op dit moment.
ICT is overigens een heel breed gebied: van heel technisch (installatie/reparatie) tot helpdesk, training en consultancy.
Eerst op zoek naar je eigen interesse dus. Er zijn boeken die je daarbij kunnen helpen, bijvoorbeeld 'welke kleur heeft jouw parachute' (zie bron)
Als je eenmaal een richting hebt gevonden kun je gericht gaan opleiden en/of gaan solliciteren. Kansen genoeg, maar je zult er voor moeten werken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan wel in een totaal ander gebied gaan werken maar dit zal dan wss ongeschoold werk zijn , wat iedereen na een tijdje kan doen.Wil je je echt ''op'' kunnen werken zul je in het andere vakgebied toch weer cursussen of scholing moeten nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
of je vakopleiding moet zo breed zijn dat je daar binnen meerdere richtingen op kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet waar. Ik ken zoveel mensen die totaal ander werk doen dat niets te maken heeft met hun opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste mensen die ik ken doen ander werk dan wat er op hun papiertje staat. Zeker voor hoger opgeleiden is dat heel normaal, maar ook met een MBO-diploma komt het heel vaak voor.
Dit is goed mogelijk. Ik heb zelf een MBO laboratoriumtechniek diploma, en werk momenteel op een kantoor van het Kadaster, met geografie dus.

In dit geval ging het om inzicht en nauwkeurig kunnen werken, vaardigheden die ik heb opgebouwd bij mijn labopleiding.

Dus ja, als de vaardigheden en het niveau dat je hebt van toepassing zijn op een baan, kun je prima ander soort werk doen.