Wat is het maximaal aantal studiepunten?

Dan bedoel ik welke Nederlandse studie de meeste studiepunten heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

180 ECTS voor de bachelor. Elke Bsc-studie heeft evenveel studiepunten, ze duren namelijk in principe allemaal 3 jaar. Masters verschillen wel, die heb je namelijk van 1 jaar of van 2 jaar. 60 of 120 ECTS dus.
Het is overigens wel mogelijk meer studiepunten te halen dan nodig. Zo kun je best 200 studiepunten halen in je bachelor, als je door blijft studeren maar je nog niet aanmeldt om af te studeren en je diploma te ontvangen. Maar je diploma blijft hetzelfde als die van de andere studenten, je hebt alleen meer vakken op je lijst en een langere studieduur. Of dit mag bij elke universiteit weet ik overigens niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Dit is voor elke hbo opleiding hetzelfde. Aan het einde van je opleiding moet je 240 studiepunten hebben behaald. De opleiding bepaalt zelf hoe de verdeling is. Dit heeft te maken met studiebelastinguren (dus hoe zwaar een bepaalde opdracht is en hoeveel punten hier tegenover staan.)
Een logische beredenering is dat je 60 studiepunten per jaar moet halen. Alleen dit is helaas niet zo rechtlijnig.