Kan ik op een bepaalde manier toch geneeskunde studeren?

Hoi!

ik zou graag geneeskunde willen studeren en dan daarna nog chirurgie willen doen.
Ik heb alleen het vakkenpakket E&M gekozen en zit nu in m'n eindexamenjaar van de havo.

Ik zag dat je wel de opleiding operatieassistent kan doen als een havo diploma hebt, daarom is dit voor mij denk ik een goede tussenoplossing, maar toch wil ik het liefste geneeskunde studeren.
Is er misschien iemand die een idee heeft hoe ik dit toch kan doen?

Ik leer graag dus dat moet geen probleem zijn.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Voor de studie geneeskunde heb je de vakken wiskunde b, scheikunde, natuurkunde en biologie op vwo-niveau nodig. Na je havo kun je nog vwo doen, maar zul je wellicht eerst moeten bijspijkeren om die vakken op vwo4-niveau te hebben. Met E&M zijn dat nu precies de vakken die je niet in je profiel hebt. Het zijn exacte vakken, ook al kun en wil je nog zo goed leren, als je de exacte vakken niet snapt en er geen gevoel voor hebt, dan ga je dat niet redden. Ik zeg niet dat het niet kan, maar eenvoudig is het niet. Vraag je af wat de reden is dat je nu havo E&M doet en niet vwo N&G.
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Voor de goede orde: E&M staat voor het keuzeprofiel Economie en Maatschappij op de middelbare school, en N&G voor het profiel Natuur en Gezondheid. De andere profielen die een middelbarescholier kan kiezen zijn Natuur en Techniek (N&T), en Cultuur en Maatschappij (C&M).
Antoni
2 jaar geleden
Deze keuzeprofielen gelden overigens alleen voor havo- en vwo-leerlingen (in de bovenbouw), niet voor middelbarescholieren van andere schooltypes.