Hoe kan ik ontslag nemen terwijl ik een jaarcontract heb? Welke consequenties zitten daaraan vast?

Ik ben leerkracht in het basisonderwijs, zit nu thuis met een burnout en wil niet meer terug naar die school.
Het lijkt erop dat ik door dat jaarcontract geen recht meer heb om ontslag te nemen. Wat kan ik doen?

Toegevoegd na 3 minuten:
De directeur en de bedrijfsarts vinden dat ik in januari gewoon weer moet komen werken, maar dat kan ik helemaal nog niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Zodra je zelf ontslag neemt, heb je geen recht op een ww uitkering! De bedrijfarts bepaalt dan wanneer en hoeveel je weer aan de slag gaat, om langzaam aan weer te integreren. Jouw directeur is dan verplicht 'passend' werk aan te bieden. De bedrijfarts mag niet zonder jouw toestemming jouw medisch dossier van jouw huisarts inzien en telefonisch geven huisartsen of specialisten geen info verder aan een bedrijfarts. Indien jijtoestemming geeft, zal de bedrijfarts dus medische informatie inkijken bij jouw huisarts. Verder hebben ze er vaak geen boodschap aan en trekken hun eigen plan, is mijn ervaring.
Ben je het niet met de beslissing van de bedrijfarts eens (bedrijfartsen hebben vaak de neiging om in het belang van de werkgever te beslissen), vraag dan bij het UWV een second opinion bij een onafhankelijke arts aan. Als deze vindt dat je nog niet aan de slag kunt, schrijft deze een brief aan je baas en bedrijfarts. Hoewel het advies van de UWV arts niet bindend is, wordt er meestal wel
rekening mee gehouden, het UWV is dan toch wel machtig. Ook telt vaak mee dat ze meer aan een fittere arbeidnemer hebben dan aan één die na enkele dagen weer in de lappenmand ligt.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je mag gewoon je ontslag indienen, je moet alleen wel je contract even nalezen wat de termijn is waarin je dit moet aangeven. Vaak is dit 1 maand zodat een werkgever een andere werknemer kan zoeken. Ik denk dat je dan alleen geen recht hebt op een uitkering, wel bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen ontslag nemen!

Gewoon in de ziektewet blijven en je tijd uitzitten!

Dat is financieel gezien de beste oplossing!

Zodra je jezelf beter meld als je jaarcontract inmiddels is verstreken, krijg je vanzelf ontslag en dat is altijd beter dan ontslag nemen!

tijd voor jezelf!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je huisarts heeft de laatste beslissing!
Zolang je huisarts zegt dat je thuis moet blijven dan sta je in je recht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je een jaarcontract hebt heeft niets te maken met dat je ontslag daarmee geen doorgang kan vinden. Je hebt alleen te maken met een opzeg termijn van denk ik een of twee maanden. Vergeet alleen niet dat als je ontslag neemt je geen rechten kunt ontlenen aan de WW en mogelijk ook niet zo maar een bijstandsuitkering zult ontvangen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
ronron1212
12 jaar geleden
zie er niets van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je krijgt wel bijstand,maar ook met een strafkorting.
ronron1212
12 jaar geleden
ik schrijf ook mogelijk
Je kan altijd ontslag nemen maar je heb een opzegtermijn (staat in je contract). Je zegt dat je niet terug wil naar school dan kan je het beste nu alvast gaan solliciteren want als een bedrijfsarts zegt dat je weer kan gaan werken dan ben je verplicht om te gaan werken!! Je kunt dus niet in de zw blijven. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Waarschijnlijk dus een andere baan zoeken.