Ja, da's ook mijn mening!

Soms moet de spelling worden aangepast aan de huidige tijd, maar wij doen het veel te vaak. Gevolg is dat ouders hun kinderen niet meer kunnen helpen met de juiste spelling. En, erger nog: dat ouders hun kinderen niet zullen motiveren om correct te leren spellen, want ze hebben zelf ervaren dat de spelling na een paar jaar toch weer anders wordt.

En zijn de huidige regels over samenstellingen en tussen-n nu echt eenvoudiger dan de vroegere regels? Volgens mij niet. Ze zijn *anders*, maar zeker niet eenvoudiger. In werkelijkheid zijn ze zelfs moeilijker geworden: hele generaties konden vroeger correct spellen, maar moeten nu een nieuwe spelling gaan leren. Veel meer leerwerk dus, wat betekent dat de moeilijkheidsgraad hoger is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Het is niet waar dat de spelling "na een paar jaar toch weer anders wordt". Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_spelling Daarop staat onder andere dit: "In 1994 is afgesproken om de woordenlijst van het Groene Boekje elke tien jaar te herzien, waarbij de regels blijven."

Andere antwoorden (9)

De hele samenleving wordt moderner, dus ook de Nederlandse taal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens. De laatste spellingswijziging is van 2006, daarvoor was de laatste in 1996, die daarvóór was in 1955. In 2006 is slechts een klein aantal dingen gewijzigd.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_spelling

Het valt dus best mee met het aantal spellingswijzigingen.
Antoni
14 jaar geleden
Tja als er nooit iets verandert zou worden zouden wij het nu nog steeds over den mensch enz. hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ze zo gebeten zijn op die tussen-n is mij ook een raadsel.Ook de regels voor de hoofdletters in samenstellingen zouden wat veralgemeend mogen worden.Je moet al een taalpurist zijn om aan het Groot Dictee der Nederlandse taal te willen meedoen.Ik vind dat een spijtige evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Engels verandert er bijna nooit iets aan de spelling en niemand lijkt daar wakker van te liggen, maar in Nederland kan dat blijkbaar niet. In 1955 schrapte men de niet (meer) uitgesproken 'ch' uit woorden als visch en vleesch omdat dat handiger was en in 1996 voegde men een nooit uitgesproken 'n' toe aan woorden die daar niet duidelijker op werden zoals zielenroerselen terwijl de meeste mensen toch maar een ziel denken te hebben.
Waarschijnlijk moest er werk gevonden worden voor wat taalkundigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Ik vind het erg jammer dat je denkt dat de enige reden voor de spellingswijzigingen is dat er werk voor wat taalkundigen moest worden gevonden. Daarom een duimpje omlaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is een spellingswijziging alleen terecht als die zijn oorsprong vindt in de gesproken taal, maar je mag daar wat mij betreft ook anders over denken.
Omdat het een levende taal is.
En wat leeft is aan verandering onderhevig.
Zo komen er bijvoorbeeld nieuwe woorden bij, en verdwijnen er oude woorden.
Ook wordt de grammatica af en toe aangepast naar de maatstaven van de tijd.

Natuurlijk kun je de taal gewoon leren.
Vrijwel alle talen in de wereld veranderen, daar is niks bijzonders aan.
Als je de taal echt perfect wil beheersen, houdt dan vooral nieuwe spellingsregels in de gaten. Die kun je nalezen in het zogenaamde 'groene boekje' dat je bij de boekhandel kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Het probleem is dat niet iedereen het eens is met de regels uit het Groene Boekje. Die mensen hebben zich verenigd en het Witte Boekje uitgegeven. Ik weet er overigens te weinig van om te kunnen zeggen welk boekje ik het beste vind. Ik probeer altijd maar zo goed mogelijk te spellen en gebruik soms de Van Dale ter controle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de leuke cartoon.
Maar ....nieuwe woorden en spellingregels hebben niets met elkaar te maken.
Behalve dat er steeds nieuwe woorden bijkomen, verandert de Nederlandse taal niet snel, maar die veranderingen zijn soms wel problematisch. Deze veranderingen zijn niet problematisch voor degenen die de taal leren, maar juist voor degenen die de taal al geleerd hebben. Als je je hele leven pannekoeken gegeten hebt en je ineens pannenkoeken moet gaan schrijven, wil dat vaak niet zo makkelijk meer. Dus met name de oudere mensen zijn de gedupeerden. Bij deze mensen zitten de oude spellingsgewoonten er zo in, dat dit moeilijk te veranderen zijn. De jongere generatie pikt deze wijzigingen sneller op. Bovendien maken zij veel gebruik van de computer, dus in geval van twijfel roepen ze de hulp van de spellingscontrole in. Spellen leren lukt heus wel als je daarvoor je best doet, maar om op oudere leeftijd de veranderingen bij te houden? Dat is een ander probleem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo dat iedere gek die ergens iets in de melk te brokkelen heeft zijn stempel wil drukken.
kijk maar bij het ministerie van onderwijs: nieuw schoolsysteem!!
Nieuwe leiders nieuwe inzichten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de immer durende discussie hierover steeds vervelender worden.

De spelling van het Nederlands verandert niet steeds! De laatste spellingwijzinging van 2005 was maar een kleine: alleen met de tussen-n werd er een beetje geklooid. Gelukkig gebruik je deze woorden niet al te vaak.

De grote spellingproblemen zitten in de werkwoordspelling, de foutieve spaties en het gebrek aan hoofdletters. Deze regels zijn nog nooit veranderd.

Als je echt graag wil, en je niet wordt tegengehouden door dyslexie, kun je de Nederlandse spelling binnen drie weken leren, is mijn ervaring als docent Nederlands. Je moet het wel echt willen, en er tijdens deze drie weken ook elk moment van de dag op letten.