Wat komt er kijken bij inkopen & verkopen uit China?

Ik heb al een lange tijd het idee om een webshop te beginnen. Nou is in China veel te koop voor lage prijzen. Het enige vervelende zijn de lange verzendtijden voor de klanten. Ik wil dus producten inkopen en verkopen. Ik Snap dat als je dit doet dat je je moet inschrijven bij KVK en belasting moet betalen, maar hoe gaat dit te werk?

Als ik me inschrijf bij KVK wat moet ik dan nog meer regelen?

En omdat China niet bij de EU hoort moet je bij sommige bedragen invoerrechten of belasting betalen. Kun je deze als je bij KVK ingeschreven staat weer terug vragen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als eerst geef ik je mee dat een afspraak met een accountant erg verstandig is. Dit is vaak bij het eerste gesprek geheeld gratis. Ik zit bijvoorbeeld bij ABAB en deze hebben kantoren door het hele land.
Je moet als eerst een rechtsvorm gaan kiezen. Bijvoorbeeld een BV, VOF of eenmanszaak. Hierna kun je je dan inschrijven bij de KvK en kom je in het handelsregister. En dit wordt dan verder met de balastingdiest geregeld zodat zij weten waar ze geld kunnen halen.
China is erg populair met inkopen voor ondernemers, maar let wel op dat veel bedrijven goederen verkopen met minimale afname. Vaak per 1000 stuks.

Wat ik je nu eigenlijk het best kan meegeven is om een afspraak te maken bij een accountant. Zij weten werkelijk van alles en kunnen je goed adviseren. Dan moet het helemaal goed komen met een eigen onderneming!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke bedankt voor je antwoord. Ik weet dat een accountant er ook is voor adviezen, maar kun je ook verder als ondernemer zonder blijvende accountant (vanwege de kosten). Ik wil namelijk eerst mijn verkoop starten op Marktplaats / Ebay om ervaring op te doen voordat ik echt groot wil beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ervaring opdoen is inderdaad erg verstandig. Er kan natuurlijk ook ervaringen opgedaan worden bij markten voor de goederen die je wilt verkopen. Daar kun je dan aan die ondernemers je vragen stellen. Overigens zijn er tal van websites die voor een redelijk prijs webshops 'verkopen' Je kunt dan je eigen site maken om te verkopen. Zoals ik al zei kun je bij de meeste accountants een gratis beginners gesprek aanvragen. Hiermee neem je enorm veel informatie op waar je ook zeker wat aan hebt. Ik wens je veel succes!