Is het in Nederland toegestaan een volwassen docent in het particulier onderwijs met een lesbevoegdheid minder te betalen dan het minimumloon?

Toegevoegd na 2 uur:
Dank voor de snelle reacties. Het geboden salaris is daadwerkelijk zo laag en collega's die daar werken als free lancer krijgen niet meer heb ik begrepen. Je kunt dus geen pensioen opbouwen. Omdat het buiten de CAO val je niet onder een vakbond. Waar zou ik deze misstand in het onderwijs kunnen melden denkt u?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij verwar je heel wat begrippen. Vakbonden onderhandelen namens de werknemers over de CAOs, maar als er geen CAO kan je gerust hulp inroepen van een vakbond. Dat sluit elkaar niet uit. Minder dan minimumloon betaald krijgen is gewoon niet toegestaan, mocht iemand minder zijn betaald dan kan je met terugwerkende kracht het te weinig verdiende via de rechter opeisen. Salaris en pensioen zijn twee verschillende dingen, ook bij een minimumloon kun je gerust pensioen opbouwen. Als freelancer dien je veel meer te vragen, aangezien je zelf je premieafdracht en etc. moet doen. Oftewel, als je het geboden salaris te laag vind, moet je het afwijzen en onderhandelen over een beter salaris.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt natuurlijk ook aan het aantal uur dat ze bieden. Het minimumloon slaat op 40 uur/week. Als ze bv maar 8 uur bieden dan is het minimumloon dat ze moeten betalen ook maar 1/5 van dat bedrag.

Antwoorden (3)

Nee, het minimumloon is het absolute minimum. Dat betekent dat je niet minder dan dat loon mag uitbetalen. Er zijn een aantal uitzonderingen zoals een stage (daarbij is het dan geen loon, maar een onkostenvergoeding eigenlijk) en etc., maar dat lijkt me in dit geval niet op te gaan. Overigens lijkt het me ook sterk dat je een volwassen document met bevoegdheid zult vinden die voor minder dan het minimumloon wil werken. Het minimumloon is dusdanig laag dat de meeste werknemers daar echt niet onder willen zitten (zie de schoonmaakstaking, daar verdienen mensen 20% boven het minimumloon en krijgen ze ook gewoon een verhoging omdat het minimumloon echt heel laag is). Dus een docent voor dat bedrag vinden lijkt me vreemd, heel vreemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in loondienst bent niet. (Uiteraard moet je het loon herleiden naar het aantal uren.)

In het particulier onderwijs wordt echter nogal veel gebruik gemaakt van andere overeenkomsten. Lang niet iedere docent is daar in loondienst, er zijn nogal wat freelancers in werkzaam. (Die een aanzienlijk hoger tarief dan het minimumloon in rekening brengen).
Computoon
9 jaar geleden
Als je minder verdient dan het minimum loon en je werkgever wil daar niets aan veranderen, moet je naar de rechter stappen.

Zie verder mijn link