Heftruck Certificaat verplicht onbetaald volgen op zaterdag?

Beste mensen,

Ik word verplicht gesteld dat ik op zaterdag in mijn eigen tijd een heftruck certificaat haal. Ik heb nooit een heftruck nodig gehad in die ruim 2 jaar.

Ik zit in de beroepsgoederenvervoer cao terwijl ik geen chauffeur ben maar verhuizer. In mijn cao staat dit:

Vergoeding certificaat vorkheftruck:
Voor het behalen en periodiek in stand houden van het certificaat vorkheftruck in opdracht van de werkgever en/of het periodiek in stand houden van het vorkheftruckcertificaat op verzoek van de werknemer, zal de werkgever de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding) vergoeden. Voorts zal de werkgever de terzake bestede cursustijd met een maximum van 40 loonuren (à 100%) vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

Ben ik verplicht om op een zaterdag in mijn eigentijd dit te doen of moet mijn werkgever mij deze uren vergoeden?

Met vr gr,

R

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Natuurlijk dient je werkgever de uren te vergoeden. Als je een opdracht voor je werkgever uitvoert dient hier de afgesproken beloning tegenover te staan.

Aan de andere kant biedt je werkgever je wel een certificaat waar je wellicht in de toekomst ook iets aan hebt, dan is een paar uurtjes vrije tijd inleveren ook iets waard.

Maar volgens de regels dient de werkgever dit gewoon te vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je reactie! Snap ook wel dat je er misschien wel iets aan hebt voor in de toekomst maar dit soort geintjes doen ze constant. We moesten een keer helemaal vanuit Utrecht naar Maastricht voor een simple vca examen op zaterdag en onbetaald. Vind het helemaal niet erg om een cursus te doen maar wil niet belazerd worden met het pikken van je rechtmatige uren. Ik heb namelijk helemaal niets aan vca privé dit geld ook voor de heftruck. Voordat ik dit overhandig aan mijn werkgevel wil ik wel zeker weten dat hij deze heftruck cursus gemaakte uren die ik op een zaterdag maak moet vergoeden. Ik hou mij namelijk voornamelijk bezig met ict werk ik zit wel onder dit cao omdat ze geen ict bedrijf zijn maar een heftruck cursus heb ik totaaaaal niet nodig en heb daar eigenlijk ook geen behoefte aan. -Roy
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WELKE regels?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je probleem. Helaas liggen de banen op het moment niet voor het oprapen, en zeker niet in de transportsector. Werkgevers maken hier veelal misbruik van, zoals op deze manier. Voor jou tien anderen, helaas. Dit was een jaar of 5 geleden wel anders. Als je een contract voor onbepaalde tijd hebt, kan je het weigeren. Zo niet, dan zou ik als ik jou was deze uren maar voor lief nemen. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, de regel dat als je een contract aangaat met een werkgever, hier een vergoeding tegenover staat. Lijkt me een algemene regel, ik vind een bronvermelding niet nodig.
Het is een geven en nemen tijd tegenwoordig voor wat betreft de verhouding van werkgever en werknemer. Contractueel gezien (zoals ik het lees), zou je werkgever de tijd van die zaterdag in vrije uren terug moeten betalen. Aan de andere kant en zoals mijn voorganger ook al schreef, krijg je wel een mooie (gratis) kans er een certificaat bij te halen en goodwill bij je werkgever. Persoonlijk zou ik er niet al te moeilijk over doen in deze tijden, maar als je dat wel wilt gaan doen heb je wel recht je "gewerkte uren" te laten compenseren met vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de CAO staat dat de werkgever je de opdracht kan geven de cursus te volgen. Aangezien je een arbeidsovereenkomst hebt met deze werkgever geldt de CAO ook voor jou en kun je die opdracht niet naast je neerleggen.

Is het volgen van de cursus 'dus' verplicht? Ja. Maar volgens dezelfde bepaling moet de werkgever de cursustijd voor max. 40 uren vergoeden tegen 'normaal' uurtarief en tellen de cursusuren niet mee om te bepalen of sprake is van overwerk.

Dat betekent dus dat de werkgever verplicht is een vergoeding in geld te geven of een vergoeding in tijd. De vergoeding in geld is duidelijk. Een vergoeding in tijd kan bijv. door de cursusuren toe te voegen aan het vakantiedagensaldo. Of door je een werkdag door de week vrij te geven op het moment dat je 8 uur cursus hebt gevolgd (bij een 40-urige werkweek).

Wees blij dat je werkgever je in de gelegenheid stelt dit certificaat te behalen, dat ook bij andere werkgevers zijn waarde heeft.
Computoon
11 jaar geleden
Ik zelf heb al meer jaren aan studie 's-avonds e.d. gedaan dan ik qua dagopleiding heb gedaan.
Alleen in 2011 op 2012 heb ik een (dure) opleiding ong. 1 dag per week in de baas z'n tijd gedaan. Huiswerk natuurlijk weer in eigen tijd. Dus dat dit ineens anders is door de crisis verbaasd me. Het is zoals eerder is gezegd: je krijgt een cursus van je baas waar je later evt. je voordeel mee kan doen en op je cv kan zetten. Je baas kan zelfs eisen, afhankelijk hoe duur de cursus is en hoe lang je er al werkt, dat je een minimale periode bij hem blijft op straffe van gedeeltelijke terugbetaling van de studiekosten..