Had brief gekregen dat ik meer dan x aantal uur afwezig (o.i.d) was, en zou een gesprek krijgen, wat kan ik verwachten hiervan?

Ik weet niet goed wat te zeggen.. was misschien nogal veel ziek en ook wel wat andere dingen die ik liever niet openlijk vertel, maar wat niet sterk van belang is (geen geweld oid).
Tevens zou er al een leerplicht ambtenaar geweest zijn terwijl ik op school zat, tenminste, dit werd mij verteld.
Zo'n persoon zal volgens zeggen van iemand ook bij het gesprek zitten.

Maar wat kan ik verwachten van zo'n gesprek? Stelt het veel voor?

Alvast bedankt,

Toegevoegd na 5 uur:
Er was geen gesprek nodig, echter het gewone oudergesprek komt nog, hier zal k maar wat vertellen... Vraag sluit ik vanavond, nu nogal laat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Een school houdt een verzuimregistratie bij. Wanneer jij in 4 weken tijd 16 uur ongeoorloofd afwezig bent dan wordt je gemeld bij leerplicht. Hier zal een gesprek mee plaatsvinden (met ouders erbij) en hier wordt gekeken naar de redenen van het verzuim. Wanneer dit van persoonlijke aard is kan je dit melden maar licht wel wat details op zonder er verder op in te gaan. Je kan op school aangemeld worden voor een GGD project en kan je onder begeleiding je schooljaar afmaken. Wanneer jij de afspraken met leerplicht niet na komt en je verzuim blijft hoog zonder geldige reden dan zal er opnieuw een gesprek komen en indien nodig volgt er een proces verbaal. Je moet dan voor de rechter verschijnen en je ouders kunnen een boete krijgen. Dit is de procedure. Dus ik zou toch maar eerlijk zijn want je bent neem ik aan 18- en hoort op school te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, maar na proces-verbaal volgt vaak een Haltstraf i.p.v. rechter en boete voor ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, was veel info.:)
+10

Andere antwoorden (5)

Ik zou gewoon open kaart spelen en als je echt goeie redenen hebt gehad om er niet te zijn, zou ik die eerst met de vertrouwenspersoon op school bespreken. Als het ordinair spijbelen, ja dan zul je met de billen bloot moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op school zat is het bijgehouden, dan zeg je dus dat het niet klopt, zie klassenboek...

Als het wel klopt waarom ben je dan niet gekomen, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreek gewoon de waarheid,dan hoef je niks te liegen.
Je krijgt zo,n brief niet voor niks.
Als jij open spreekt,dan zal de andere partij er ook open tegenover staan.
Maak gewoon schoon schip,want hoe meer je eromheen draait hoe meer problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zit niet op school om weg te blijven, dus ze zullen aanspreken op je verzuim, en willen weten of je daar misschien goede redenen voor hebt. Als je die hebt, kun je maar beter vertellen, dan heb je kans dat er begrip voor is.
Waarschijnlijk zullen ze ook met je willen afspreken dat je voortaan vaker aanwezig bent op school, want als je er toch vaak niet bent, dan kunnen ze zeggen dat je dan maar helemaal moet wegblijven.
Dus wees zo eerlijk mogelijk tijdens het gesprek, geef ook aan dat je opleiding belangrijk vindt en je in wilt zetten om voortaan zoveel mogelijk aanwezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik wat oudere vragen van je onthouden heb geef ik je de raad om eens natedenken of het misschien eens goed is om juist wel te praten over waar je liever niet openlijk open over praat tijdens je gesprek.Dat kan een wereld van verschil maken over hoe het gesprek verloopt en wat er daarna gebeurd.Als jij openlijk iets over je problemen verteld kom je iig niet over als iemand die zomaar wat spijbelde bwvs.Het kan zomaar zijn dat jouw gesprek dan ineens in jouw voordeel kan uitpakken en je er zelf wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal kijken wat ik van het gesprek kan maken en evt. Dingen bespreken met me mentor, bedankt ipzy ;)