Heeft iemand goede tips als je het lastig vind om te beginnen met schrijven van een belangrijk stuk tekst.

Bijvoorbeeld scriptie, werkstuk of voorstel. Het gaat niet om de inhoud, meer om de blokkade om te kunnen schrijven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

1. Maak een klein lijstje met de punten die je wilt behandelen. 2. Begin gewoon bij punt 1, en schrijf het zo duidelijk mogelijk op. Geen mooie zinnen gaan maken; schrijf gewoon helder en makkelijk te lezen Nederlands. 3. Als je klaar bent, laat het dan lezen aan één of meer kennissen of vrienden. Vaak ziet een ander nog iets, wat jou niet is opgevallen. 4. Als je gaat schrijven, maak je buro leeg, en zorg dat alleen dat klaar ligt wat je nodig hebt voor je tekst-schrijverij. 5. Stop met uitstellen: je wordt er anders steeds beroerder van, en het wordt steeds lastiger om te beginnen. Gewoon NU een tijdstip bepalen (b.v. morgenavond 8 uur) en dat ook echt doen! Ik verzeker je dat je er echt een kick van krijgt, als het af is! Succes!

Dit zal voor iedereen anders zijn, dingen die voor mij goed werken zijn: Muziek Geen afleiding van buitenaf, zoals TV, andere mensen, MSN. Niet te veel nadenken over hoe je begint, gewoon doen! Je kan het later altijd aanpassen. Thats it, misschien motivatie zoeken om te beginnen, zoals eventuele gevolgen als je niet optijd klaar bent. Hoop dat je er wat aan hebt!

Het gaat in feite vaak om de eerste zin. Als die er eenmaal is, komt de rest vanzelf. Concentreer je op wat je wilt gaan zeggen, en begin dan zo: Ik wil het gaan hebben over:..... en dan kan je die beginzin later weer aanpassen.

Ik begrijp dat heel goed, want ik herken het in mezelf. Voor mij geld dat ik me er pas goed op zou kunnen concentreren als alle opstakels uit de weg zijn. Ik krijg geen letter op papier, indien de afwas nog gedaan moet worden bijvoorbeeld. Of als ik de afvalbak nog moet legen. Of de oude kranten nog moet opruimen. Etcetera... Of als er nog boodschappen gedaan moeten worden... Kortom, mijn tip: zorg er voor dat alle andere klusjes gedaan zijn, zodat jij je volledig kan concentreren op het schrijven van de tekst! Zorg ook voor een opgeruimd bureau! Als je gaat schrijven en je aandacht dwaalt telkens af, naar aantekeningen briefjes op je bureau, schiet het ook niet op...

Ik had ooit een blokkade en een studiepsychologe raadde mij het volgende aan: "Ga maar schrijven, hoe onzinnig je het opgeschrevene ook vindt. Je zal zien dat je door het te gaan schrijven automatisch je gedachten gaat ordenen en dat je uiteindelijk dan van je blokkade af bent." Het heeft toen geholpen en helpt nog steeds!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100