Zou het wat uitmaken als we voortaan schrijven 'dit is van jou' en 'dit is jou boek'?

Ff wennen natuurlijk, qua geluid hoor je geen verschil maar we zijn gelijk van de kleine ergenis af als je leest 'dit is van jouw' en 'is dit jou website?'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Klopt ik zal daar meteen maar mee beginnen... Mag ik jou bedanken voor jou voorstel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, er zouden minder fouten worden gemaakt, maar ik denk tegelijk dat het voor onduidelijkheden kan zorgen.

Het lijkt mij niet verstandig om het vaak voorkomen van fouten de reden te laten zijn voor het veranderen van taalregels.

Wil je overigens hetzelfde voor 'u' en 'uw' afspreken?
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo zouden er dan minder fouten gemaakt worden? Mensen die gewend zijn het op de normale ("oude" in dat geval) manier te schrijven zullen het dan weer fout doen
Ja, want dan kun je het grammaticaal verschil niet meer uitleggen. Het gaat niet om de uitspraak, daar hebben we het fonetische schrift voor, maar om de grammaticale juistheid van de schrijfwijze.
Het is voor mij geen kleine ergernis, maar een grote. Natuurlijk, taal leeft, en verandert ook, echter, de logica moet mijns inziens wél blijven na zo'n verandering; bij één als deze valt de logica weg.
'k Snap trouwens de moeilijkheid niet: vervang 'jou' door 'u' en je weet dat het 'jouw' boek is. Of gaan we dan ook 'u boek' zeggen? Want dan moet je consequent de verandering doorvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat maakt uit. Er is namelijk een heel logisch verschil tussen die twee woorden, net als tussen MIJ en MIJN. Onderstaande zinnen hebben een verschillende betekenis door die ene letter W:

Is het boek van jou of zijn vader? (= van jou of van zijn vader)
Is het boek van jouw of zijn vader? (= van jouw vader of van zijn vader)

TIP: Verander het woord eens in MIJ of MIJN.
- mij => jou
- mijn => jouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel duidelijk uitgelegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voorbeeld. +1
Ik geef alleen maar een voorbeeld:

Ik ga jou geld geven.
Ik ga jouw geld geven.

Er zit verschil tussen beide zinnen. Dit haal je weg als je het niet meer schrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed...iedereen kent me ondertussen als taalpurist, dus mijn antword laat zich raden. Zoals hierboven al meerdere malen aangegeven is kan het voor verwarringen leiden omdat het duidelijk twee verschillende betekenissen aanduidt. Daarnaast is het ook niet zo moeilijk om dit aan te houden. Er is nauwelijks sprake van een grammaticale regel die je moet volgen, het zijn twee verschillende worden. Dan ben ik eerder bereid om het kofschip te laten zinken.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het bij sommige mensen wel wat hebben die kleine taal foutjes...

Maar Nederlands is al zo complex. Laten we het niet complexer maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja , wat waar ligt de grens? vandaag "jou", morgen "cado", overmorgen "slegs" en de dag daarna weg "DT". De grammatica van de nederlandse taal is de vorige eeuw twee maal gewijzigd, wat erop wijst dat de taal evolueert. Elke week ze wijzigen vind ik van het goede te veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Clyde;

Het mag op het eerste gezicht misschien een verbetering lijken, maar die regels zijn er, zoals hiervoor al is aangegeven, niet voor niets. Bovendien, als we aan dit soort gemakzucht gaan toegeven verwatert onze taal in korte tijd tot een soort breezer/SMS-code en daar zit ik in ieder geval niet op te wachten.