Kan je open solliciteren op een hogere functie als je al in een supermarkt in een lagere functie werkt?

Ik werk bij een winkel, ik zal daar graag wat meer verantwoordelijkheden willen in de vorm van een hogere functie. Kan je daarvoor open solliciteren of moet je op een (interne) vacature solliciteren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Kan allebei. Als er alleen een open vacature is, dus iemand extra er bij, dan solliciteer je via de open sollicitatie, en dan zal er weer een vacature ontstaan voor jouw oude werkplek. Bij een interne vacature komt er niemand bij, is het dus verschuiven van de werkplek.
9 jaar geleden
Je kunt hier voor beide kiezen. Beiden hebben ook voor- en nadelen.

Bij een open sollicitatie zijn er veel minder "kapers op de kust" en als men dus al iets heeft, is de kans groter dat je de functie krijgt. Daarentegen weet je niet of er een functie met meer verantwoordelijkheden beschikbaar is, dus er bestaat ook een redelijke kans dat je nul op rekest krijgt.

Bij de interne sollicatie weet je dan weer zeker dat er een positie beschikbaar is, maar kun je er ook vergif op innemen dat er meer reactie dan alleen de jouwe binnenkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou je ten zeerste aanraden om als eerste gewoon -mondeling- bij de bedrijfsleider/je chef aan te geven dat je graag meer verantwoordelijkheid wilt in een functie binnen het bedrijf. En hem/haar dan te vragen of er mogelijkheden zijn.

De bedrijfsleider zal dit zeker positief opvatten.

Je krijgt van de bedrijfsleider/chef waarschijnlijk dan echt wel een signaal of hij/zij denkt dat er mogelijkheden zijn voor jou. Hij/zij kan je dan ook vertellen of er binnenkort misschien functies vrijkomen, of dat hij denkt dat een open sollicitatie zinvol is en wanneer je die het beste kunt versturen.

Zorg dus dat je bedrijfsleider/chef met je meedenkt en achter je staat. Verstuur geen interne sollicitatiebrieven achter zijn/haar rug om. Als je dat doet, dan kan je bedrijfsleider/chef zich gepasseerd voelen en dit is erg ongunstig voor je kansen.