Mag je werkgever jouw rittenregistratie tegen je gebruiken?

Hallo,

Ik vroeg me af in hoeverre een werkgever de ritten registratie van een werknemer mag inzien en tegen hem gebruiken. I.v.m de privacy wetgeving.

Mijn werktijden zijn van 7:30 tot 16:00.

En daar waar ik altijd optijd op mijn klus ben, zal ik niet ontkennen dat ik gezien de werkzaamheden ii ook wel is 10 minuutjes eerder of juist later naar huis rijd .
Hiervoor schrijf ik wel altijd 8 werk uren.

Dit word mij nu verweten .
Maar wat moet ik dan ? 10 minuten schijnheilig me neus leeg eten .
Welke hij vervolgens ook moet betalen .

In hoeverre is hier iets over beschreven .

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zie geen verband met de privacywetgeving. Zeer veel bedrijven hebben voor mensen die "binnen" werken een aanwezigheidsregistratiesysteem. Een opvolger van de ouderwetse "klok" waar je een kaart in stopte en waar begin- en eindtijd op kwam te staan en eventuele pauzetijden. Niets mis mee als wordt betaald op basis van aanwezige tijd. (En werk natuurlijk,;maar dat moet je op een andere manier controleren). Als niets anders is afgesproken, heb je volgens contract de plicht vanaf tijdstip X tot tijdstip Y aanwezig te zijn. Kom je eerder, dan is dat eigen iniatief maar dat hoeft voor de werkgever niet te betekenen dat je ook eerder weggaat. Anders zou iemand die van 08.00 tot 16.30 uur moet werken uit eigen beweging unnen zeggen: ik begin om 07.00 uur en ga om 15.30 uur weg. Zoiets kan alleen in onderling overleg, de werkgever hoeft er niet mee akkoord te gaan. Je werkgever gebruikt de tijdstippen van de rittenregistratie als een externe variant van de tikklok. Dat lijkt me ook geen probleem. Als de werkgever niet akkoord gaat met "verschoven werktijden" ontstaan ongemakken als je urenregistratie niet aansluit op de tijdstippen van de rittenregistratie. De oplossing is derhalve: urenregistratir laten aansluiten. In combinatie met toestemming vragen om max. X minuten eerder te mogen beginnen en te stoppen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100