Mag je werkgever jouw rittenregistratie tegen je gebruiken?

Hallo,

Ik vroeg me af in hoeverre een werkgever de ritten registratie van een werknemer mag inzien en tegen hem gebruiken. I.v.m de privacy wetgeving.

Mijn werktijden zijn van 7:30 tot 16:00.

En daar waar ik altijd optijd op mijn klus ben, zal ik niet ontkennen dat ik gezien de werkzaamheden ii ook wel is 10 minuutjes eerder of juist later naar huis rijd .
Hiervoor schrijf ik wel altijd 8 werk uren.

Dit word mij nu verweten .
Maar wat moet ik dan ? 10 minuten schijnheilig me neus leeg eten .
Welke hij vervolgens ook moet betalen .

In hoeverre is hier iets over beschreven .

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.1K
paulus811
5 jaar geleden
Ik begrijp niet zo goed wat je nu verweten word. ALs je zowel soms te laat als te vroeg klaar bent zou dat elkaar min of meer opheffen. Dat je langer werkt dan de 8 uur lijkt me voor de werkgever ook geen probleem. Hoe vaak is het later of vroeger?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niet zozeer Tegen je gebruiken als wel gebruiken. Daar is de rittenregistratie nu juist voor.
Wat is het probleem precies, dat vertel je niet, dan kunnen wij ook niet een goed antwoord geven.
Inekez1
5 jaar geleden
Als het een auto van de zaak is, dan is er waarschijnlijk ook een regeling over het gebruik van die auto en over het gebruik van de gegevens uit de rittenadministratie. Tip: gebruik die 10 minuten die je over hebt om de auto te wassen / op te ruimen / zuigen etc.
MarBet
5 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen, het lijkt mij het recht van de werkgever om dit in te zien en als controlemechanisme te gebruiken. Dat er moeilijk wordt gedaan over tien minuten snap ik niet, tenzij dit ongeveer de standaard is geworden.

Antwoorden (1)

Ik zie geen verband met de privacywetgeving.

Zeer veel bedrijven hebben voor mensen die "binnen" werken een aanwezigheidsregistratiesysteem. Een opvolger van de ouderwetse "klok" waar je een kaart in stopte en waar begin- en eindtijd op kwam te staan en eventuele pauzetijden. Niets mis mee als wordt betaald op basis van aanwezige tijd. (En werk natuurlijk,;maar dat moet je op een andere manier controleren).

Als niets anders is afgesproken, heb je volgens contract de plicht vanaf tijdstip X tot tijdstip Y aanwezig te zijn. Kom je eerder, dan is dat eigen iniatief maar dat hoeft voor de werkgever niet te betekenen dat je ook eerder weggaat. Anders zou iemand die van 08.00 tot 16.30 uur moet werken uit eigen beweging unnen zeggen: ik begin om 07.00 uur en ga om 15.30 uur weg. Zoiets kan alleen in onderling overleg, de werkgever hoeft er niet mee akkoord te gaan.

Je werkgever gebruikt de tijdstippen van de rittenregistratie als een externe variant van de tikklok. Dat lijkt me ook geen probleem.

Als de werkgever niet akkoord gaat met "verschoven werktijden" ontstaan ongemakken als je urenregistratie niet aansluit op de tijdstippen van de rittenregistratie.

De oplossing is derhalve: urenregistratir laten aansluiten. In combinatie met toestemming vragen om max. X minuten eerder te mogen beginnen en te stoppen.
Computoon