Is het mogelijk om na vwo4 gehaald te hebben over te gaan op havo5?

Na te hebben ontdekt dat Frans verplicht is bij ons op school heb ik sterke twijfels, ik ga dit jaar over maar heb verschillende vragen:
1. Kan ik van begin vwo5 naar havo5?
2. Kan ik van eind vwo4 naar havo5?
Ik ben goed in leren en zou eventueel speciale trajecten af willen leggen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarvoor zou je naar de decaan op jouw school moeten gaan. Op de school waar ik zit is instromen in een examenjaar niet mogelijk (nog te weinig afgerond). Wellicht is het op jouw school wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je goed kan leren, zou ik gewoon het vak Frans voor lief nemen.
Ik vond destijds Latijn een oervervelend vak, maar ben achteraf blij dat ik deze niet heb laten vallen.
Het zou toch zonde zijn als je straks niet direct naar de uni kan omdat je Frans niet zo leuk vond...
Amadea
9 jaar geleden
Als je goed bent in leren dan zou je toch ook Frans kunnen doen?

Antwoorden (3)

Of het kan hangt een beetje van de school af, de regel is over het algemeen dat men niet kan instromen in het examenjaar.

Maar vaak worden hier wel uitzonderingen op gemaakt. Je zal namelijk met sommige vakken voor liggen en met sommige vakken wat achter. Je zou dus misschien in de zomervakantie wat extra moeten leren, en in het begin van het jaar een toets maken (soort instaptoets).
Ik ken wel mensen die het zo hebben gedaan en die hadden niet/nauwelijks een achterstand op de mensen van de havo klas, met sommige vakken zelfs voorsprong.

Overleg het even met je decaan en ook als deze in eerste instantie zegt dat het niet kan, moet je je er niet zomaar bij neerleggen. (brutaal mens heeft de halve wereld). Het kan namelijk wel, enige obstakel zouden de regeltjes zijn.

Van vwo 5 naar havo 5 kan altijd en daar is ook vrijstelling voor bepaalde vakken mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe kan je niet zomaar overstappen naar een eindexamenklas, hoe hoog of laag het niveau ook is. Wel ligt het heel erg aan de school, en hoe erg je school bereid is je hierin te begeleiden. Ik zou even langs je mentor, of nog beter: decaan gaan!
Het kan zijn dat je, wanneer je bepaalde opdrachten maakt in de zomervakantie, toch in één keer over mag naar 5 havo. Anders zal je door moeten naar 4 havo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt echt aan de school, mijn zoon zit nu in havo4 en doet al van alles wat meetelt voor het examen, al ben je nog zo slim, school moet de mogelijkheid bieden om dat aan te nemen.

Waarom is Frans verplicht? Ik zou een andere VWO school uitzoeken en dan bijv Duits nemen want in principe is een tweede taal naast Engels verplicht op VWO. Overigens kun je daar ook weer onderuit als je een natuurprofiel neemt en anders geen VWO diploma kan halen of als je dyslexie hebt: http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/vrijstelling-2e-vreemde-taal-bovenbouw-vwo