Wat betekent "pensioenaankoop"?

Ik krijg jaarlijks een pensioenoverzicht. Daar staat dan op de raadselachtige formule: "Uitgaande van dit opgebouwde kapitaal kan een kapitaal ter grootte van € 10.000,- op de einddatum beschikbaar zijn voor PENSIOENAANKOOP". Er kan dan een "ouderdomspensioen worden gekocht van €800,- per jaar".
WAT moet je dan kopen?
WAAR moet je dat kopen?
VAN WIE moet je dat kopen?
Moet je dan meteen voor €10.000 euro kopen of voor €800,-?
Wat als je vergeet te kopen of niet weet waar te kopen?
Kun je een goede aankoop doen en ook een slechte?
Kortom: ik heb geen idee waar die informatie over gaat. Graag opheldering.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je hebt een beschikbare premieregeling. Tijdens je werkende leven stort jij geld bij een verzekeraar of een pensioenfonds. Samen met het resultaat uit de beleggingen heb jij op op het moment dat je met pensioen gaat, een potje met geld opgebouwd. Dit is in jouw geval op dit moment naar schatting €10.000. Dat ga je vervolgens gebruiken om een verzekeringspolis af te sluiten die tot je dood een bepaald bedrag per jaar aan jou zou uitkeren. Op dit moment wordt dat geschat dat dat €800 per jaar oplevert.

Let wel: beide bedragen zijn op het moment niet meer dan schattingen. Het gaat er onder andere vanuit dat er nooit wat verandert in jouw werksituatie, van de resultaten van de beleggingen en van de rentestand op het moment dat je met pensioen gaat.

Het aankopen van een verzekeringspolis gebeurt pas als je met pensioen gaat. Daar heb je nu nog geen invloed op. Je kan dat ook niet vergeten: je pensioenaanbieder zal je op je 67e (of later) eraan herinneren dat je pensioenbedrag vrijkomt en dat je daar wat mee moet doen.

Ter vergelijking: een ander pensioensysteem is het beschikbare-uitkeringssysteem. Hierbij wordt de pensioenuitkering betaald uit de totale pensioenpot die de verzekeraar of het pensioenfonds beheert. De uitkering is dan niet afhankelijk van de hoeveelheid geld die de medewerker gespaard heeft, maar is vaak gebaseerd op het loon en de hoeveelheid uren die hij of zij gewerkt heeft. De meeste Nederlanders hebben op dit moment zo'n pensioenregeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Bij wie sluit je zo’n verzekering af?"
Vrijwel alle verzekeraars in Nederland bieden dit soort verzekeringen aan (dit heet een lijfrentepolis). Je bent niet verplicht om de verzekering af te sluiten bij de aanbieder van je pensioenregeling. Je kan er ook voor kiezen om een bankspaarproductt te nemen. Ook dit soort producten kunnen periodiek uitkeren. Het verschil met een lijfrentepolis is onder andere dat banken niet levenslang maar een maximaal aantal jaar uitkeren. "Zijn die verzekeraars verplicht om jou aan te nemen?"
Nee. Verzekeraars mogen zelf hun afwegingen maken. Overigens zie ik niet in waarom je geweigerd zal worden. Je krijgt gewoon een aanbod voor een uitkering op basis van de verwachte levensverwachting van iemand in jouw omstandigheden op het moment dat je de de lijfrentepolis af wilt sluiten. "Zijn die verzekeraars een soort Cassino: jij geeft ze 10.000 zij beloven jou 800 per jaar terug te geven. Als ik niet langer leef dan 13 jaar dan hebben zij geluk, anders heb ik wat winst. Moet ik het zo zien?" Ja, bij een lijfrentepolis werkt het zo. Bij een bankspaarproduct werkt het anders: kom je voortijdig te overlijden dan is het resterende bedrag onderdeel van je erfenis. Tot slot: even voor het begrip, alle bedragen die we hier noemen zijn brutobedragen. Op het moment dat ze uitgekeerd gaan worden wordt er inkomstenbelasting over geheven.

Andere antwoorden (1)

Je moet dan met het opgebouwde kapitaal een lijfrente/pensioen aankopen omdat het kapitaal zijn einddatum heeft bereikt. Zie polis.
Nadeel is dat je op DAT moment tot aankoop dient over te gaan en bij een lage marktrentevoet kan dat best wat nadelig zijn.
Verlenging is vaak wel mogelijk maar dat is een nieuwe polis met extra kosten.
Dat kan je doen bij diezelfde maatschappij waar het geld staat maar ook bij een andere verzekeringsmij. of bank (banklijfrente zijn in tijdsduur beperkt maar geven meer uitkering).
Bij de consumentenbond en op diverse sites kun je de mogelijke pensioenen per instelling vergelijken.
Als je het pensioen/lijfrente niet aankoopt gebeurt er niets. Als je later dat toch wilt doen (als het vergeten was), moet je vaak apart toestemming vragen bij de fiscus.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Dat kan je doen" geldt zowel voor verlenging als voor aankoop pensioen/lijfrente.