Als ik als zzp-er geen inkomsten heb, zijn er dan wel kosten?

Ik wil hobbymatig starten met mijn eigen bedrijf. Hiervoor ga ik me inschrijven als eenmanszaak bij de kvk. Nu vraag ik me af wat voor financiële risico's ik loop als ik geen inkomsten heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Leuk om te horen dat je een onderneming wilt starten.

Of je daadwerkelijk ook ondernemer bent of hobbyist (http://bit.ly/VViRKR), hangt af van een aantal factoren. De Belastingdienst organiseert samen met de Kamer van Koophandel voorlichtingsavonden (http://bit.ly/P4lRBu). Je kunt zo'n (gratis) avond eens bijwonen. Daar krijg je veel tips en informatie, en kun je vragen stellen zodat je een beeld krijgt van het ondernemerschap.

Als je verder vragen hebt, stel deze gerust op het forum of aan het webcareteam (http://bit.ly/NMhCZU) van de Belastingdienst.

Succes met je bedrijf.

Pim
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hobbymatig een bedrijf runnen is niet toegestaan. Je dient aan een uren-eis te voldoen om als bedrijf te worden gezien.

Verder moet je je inschrijven bij KvK en Belastingdienst.

In principe mag je alle bedrijfsmatige kosten aftrekken van jouw inkomen als zelfstandige. Als je meer kosten hebt dan inkomsten, heb je verlies en hoef je geen belasting te betalen. Je kunt dan zelfs verrekenen met betaalde belasting vanuit een loondienstfunctie.

Het belangrijkste is dat je kunt aantonen dat je een bedrijf runt, door middel van aan te tonen gewerkte uren en/of aantal klanten en/of redelijke omzet.

Advies: wil je als hobby iets doen, hou het dan als hobby. Dat voorkomt een hoop administratief gedoe.