welke arbo-eisen worden er gesteld aan een gesprekstherapiepraktijkruimte aan huis?

Ik loop met de gedachte om een eigen praktijk op te zetten. Het is gesprekstherapie. Gewoon één op één. Dus geen parkeeroverlast etc. Met welke eisen moet ik nog meer rekening houden. Geluidsdicht, extra toilet, aparte ingang? Wie helpt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

In principe heb je als zzp er niet te maken met de Arbo wet.
Waar je mee te maken krijgt is wat wil jij je klant bieden?
Een schoon toilet, mag ook de huistoilet zijn, maar wil jij vreemden op jou toilet.
Ik zou wel voor een geluidsgeisoleerde ruimte gaan. Impulsen van buiten kunnen behoorlijk storend zijn tijdens de therapie. Een aparte ingang is interessant als je je ruimte wilt verhuren aan jezelf, denk hierbij aan de belastingdienst (aftrekkosten).
Zorg dat je ruimte goed voelt en dat je er prettig kunt ZIJN.
Succes met het opzetten van je eigen bedrijf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof niet dat de arbo daar veel over zegt, die zegt meer over stoelen en bureaus wanneer je daar langdurig achter zit.

Wel het bouwbesluit spreekt over het gebruik van in deze een gemeenschappelijke ruimte. De vraag is of het een oud of nieuwbouwhuis betreft.

Vaak zijn er niet zoveel aanpassingen nodig vooral niet wanneer je een bestaande kamer gaat gebruiken. Je dient rekening te houden met gezondheid, veiligheid en brandpreventie. Als je een gemeenschappelijke ruimte hebt moet je een vluchtplan hebben en de aanwezigheid van blusmaterialen.

Wat betreft de gezondheid, voldoende ventilatie, wanneer ramen aanwezig zijn die geopend kunnen worden is dat voldoende.

bij een nieuwbouwwoning voldoe je in principe aan de geluidsnormen, de rest is een kwestie van wat je zelf voor de klanten wenst aan te brengen en uiteraard het toereikend budget.