als je aandelen koopt en je aandelen gaan omlaag houd je die aandelen wel ? zeg maar de prijs gaat omlaag maar je aandeel gaat die ook weg ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee je koopt een aandaal van een bedrijf, voor een bepaalde waarde.
Het aandeel blijft altijd van jou, maakt niet uit of de waarde nu stijgt of zakt.

Bijvoorbeeld: Je koopt 1000 aandelen van een beursgenoteerd bedrijf (bijvoorbeeld Heijmans). Eerst was de waarde €15 per aandeel, na een maand nog maar €12,50. Het aandeel is nu nog steeds in jou bezit, maar het is lager geworden. Verlies van €2500. Jammer! Maar, na een maand stijgt het weer naar €18,50. Dus is het 3 euro meer waard geworden dan de gekochte aandelen van €15. Je kunt ze verkopen, resultaat: €18 500 - 15 000 = €3500 winst.

Zo steekt het eenvoudig gezegd in elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je kunt je aandelen ook kwijtraken door nationalisatie, denk bijvoorbeeld aan het gevalletje SNS REAAL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar ik houd het even simpel en wijd daar niet verder over uit. Maar het klopt volledig wat je daar zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat bedoeld iHave. Maar meestal word er een regeling getroffen voor een tegemoetkoming
ronron1212
11 jaar geleden
Bij een failisement ben je alles kwijt en meestal bij een nationalisatie ook.
Je aandelen blijven van jou tot je ze verkoopt. Alleen als de prijs daalt worden ze minder waard en als de prijs stijgt worden ze meer waard.
ronron1212