Waarom word er altijd zo moeilijk gedaan door debiteuren en crediteuren?

Of wel: Waarom zijn leveranciers altijd van mening dat je hen ten koste van anderen als eerste moet betalen. En waarom zijn afnemers altijd van mening dat je maar moet begrijpen dat ze later betalen als het economisch wat minder gaat? (Maar dit paste niet in de vraag ruimte)

Ben nu als kleine zelfstandige aan mijn derde zomer bezig en als ondernemer ervaar ik uitgerekend in deze zomer dat klanten steeds later betalen. En dan het vrij standaard excuus: "De baas is op vakantie. ", of "De boekhouder is op vakantie." Alsof die mensen de maanden juni, juli en augustus op vakantie zijn. Dus dit zorgt wel voor wat frustraties. Terwijl het vaak maar over een paar tientjes gaat...

Aan de andere kant heb je dan de leveranciers. Die ik altijd netjes op tijd heb kunnen betalen. Tot de maand augustus tenminste...

Maar zit nu wel met het probleem dat mijn klantenbestand ver achterloopt met betalingen. En dan krijg je zo'n telefoongeit die je dan weet te vertellen dat je inmiddels achter loopt met betalingen. Want zouden ze in het verleden pas bellen na een maand of 2. Tegenwoordig is dat 15 dagen na factuurdatum...

Waarom word er altijd zo moeilijk gedaan door debiteuren en crediteuren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het waarom weet ik niet. Misschien omdat deze mensen gewoon asociaal zijn. Heb met precies hetzelfde als jij te maken, zelfs die 3e zomer geld voor mij. Ik betaal altijd iedereen op dezelfde dag dat ik de rekening krijg, dat is standaard, maar zelf moet ik bedelen om mijn geld. Het geld waarvoor ik gewerkt hebt.
Heb wel wat veranderd de laatste maanden. Ik hanteer 30 dagen na ontvangst faktuur. Wie niet betaald in die periode krijgt gelijk een deurwaarder aan de deur en is vanaf dat moment geen klant van mij, zelfs als hij alsnog betaald. Ik ben degene die de voorwaarde steld, als je dit accepteerd doen we zaken, doe je het niet, is het gelijk afgelopen. Wil niet bedelen om mijn geld.
Moet wel zeggen dat mijn bedrijf het zich kan permiteren. Maar de laatste 3 maanden heb ik er 3 klanten uitgeknikkerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg herkenbaar. Hoewel ik die groep er vorige zomer al uit geknikkerd had. Was alleen wel even schrikken toen achteraf bleek dat dit de helft van mijn omzet was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik wel, had het ook, maar voor niks werken doe ik niet. Laat nog liever het bedrijf kapot gaan als dat ik moet zwichten voor het betalingsgedrag van mijn klanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies... Had het bij een café, waar ik op een gegeven moment de herinneringen maar ging brengen als het café geopend was. En dan kreeg je dus zoiets als: "Goedemorgen. Hier heeft u de factuur, de eerste herinnering, de tweede herinnering en de derde herinnering!" En dan gewoon, waar de klanten bij zaten. Maar heb na het eerste jaar de betalingstermijn terug gebracht naar 2 weken i.p.v. 30 dagen...

Het beste antwoord

Waarschijnlijk om dezelfde reden als jou, ze hebben het geld gewoon nodig of ze hebben het niet. Ik ken het uit ervaring, het bedrijf waar ik werkte had ook geen geld, en is uiteidelijk ook op de fles gegaan, telefoontjes werden standaart beantwoord, met nee hij is er niet, zit niet op zijn plek, zit in bespreking etc.
Mijn advies, maak direkt een afspraak met wanneer is hij er wel (en dat moet binnen een week zijn en anders maar zijn vervanger of leidinggevende, desnoods de financieel direkteur), en anders toch gaan dreigen met incasso, dan hoef jij jou leveranciers ook niet zo vervelend te woord te staan.

En blijf eerlijk, zeg dat je binnenkort geld verwacht (als je dat weet) , liefst met datum en het dan ook naar hun zult overmaken, en doe dat dan ook. En dat hoef je niet met de telefoongeit te regelen maar met diegene die er echt over gaat, en als de geit weerbelt verwijs je daar ook naar (oww heb een afspraak met die en die daarover).

Waarschijnlijk heeft de geit op dit moment ook niet meer te doen, helaas. De reden waarom bij ons op vrijdagmiddag het antwoordapparaat er al op ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liegen heeft mij alleen maar problemen opgeleverd op de kleuterschool. Dus ben altijd eerlijk en duidelijk in wat ik zeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, daarom eerlijk blijven anders kom je niet meer geloofwaardig over bij je leverancier hij zit waarschijnlijk net als jij te wachten, op het moment dat jij het weet en hij dus ook, kan hij ook weer zijn afspraken maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het gewoon een domino-effect... Jantje betaald Pietje niet, waardoor Pietje Henkie weer niet kan betalen en Henkie de Henkel niet kan betalen... (Met uitzondering van Henkel zijn alle namen verzonnen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, hoe triest ook, de meeste bedrijven gaan niet failliet omdat ze geen opdrachten hebben, maar omdat ze niet betaald worden

Andere antwoorden (1)

Heel simpel: iedereen zit te springen om liquide middelen. Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn debiteuren betalen niet, en mijn crediteuren willen geld zien. Tel daarnaast even wat personeelskosten op en je snapt dat je binnen de kortste keren problemen op het financiele vlak.

Zolang iedereen de knip dicht houdt blijven we dit probleem houden.