Waarom word er altijd zo moeilijk gedaan door debiteuren en crediteuren?

Of wel: Waarom zijn leveranciers altijd van mening dat je hen ten koste van anderen als eerste moet betalen. En waarom zijn afnemers altijd van mening dat je maar moet begrijpen dat ze later betalen als het economisch wat minder gaat? (Maar dit paste niet in de vraag ruimte)

Ben nu als kleine zelfstandige aan mijn derde zomer bezig en als ondernemer ervaar ik uitgerekend in deze zomer dat klanten steeds later betalen. En dan het vrij standaard excuus: "De baas is op vakantie. ", of "De boekhouder is op vakantie." Alsof die mensen de maanden juni, juli en augustus op vakantie zijn. Dus dit zorgt wel voor wat frustraties. Terwijl het vaak maar over een paar tientjes gaat...

Aan de andere kant heb je dan de leveranciers. Die ik altijd netjes op tijd heb kunnen betalen. Tot de maand augustus tenminste...

Maar zit nu wel met het probleem dat mijn klantenbestand ver achterloopt met betalingen. En dan krijg je zo'n telefoongeit die je dan weet te vertellen dat je inmiddels achter loopt met betalingen. Want zouden ze in het verleden pas bellen na een maand of 2. Tegenwoordig is dat 15 dagen na factuurdatum...

Waarom word er altijd zo moeilijk gedaan door debiteuren en crediteuren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Waarschijnlijk om dezelfde reden als jou, ze hebben het geld gewoon nodig of ze hebben het niet. Ik ken het uit ervaring, het bedrijf waar ik werkte had ook geen geld, en is uiteidelijk ook op de fles gegaan, telefoontjes werden standaart beantwoord, met nee hij is er niet, zit niet op zijn plek, zit in bespreking etc. Mijn advies, maak direkt een afspraak met wanneer is hij er wel (en dat moet binnen een week zijn en anders maar zijn vervanger of leidinggevende, desnoods de financieel direkteur), en anders toch gaan dreigen met incasso, dan hoef jij jou leveranciers ook niet zo vervelend te woord te staan. En blijf eerlijk, zeg dat je binnenkort geld verwacht (als je dat weet) , liefst met datum en het dan ook naar hun zult overmaken, en doe dat dan ook. En dat hoef je niet met de telefoongeit te regelen maar met diegene die er echt over gaat, en als de geit weerbelt verwijs je daar ook naar (oww heb een afspraak met die en die daarover). Waarschijnlijk heeft de geit op dit moment ook niet meer te doen, helaas. De reden waarom bij ons op vrijdagmiddag het antwoordapparaat er al op ging.

Heel simpel: iedereen zit te springen om liquide middelen. Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn debiteuren betalen niet, en mijn crediteuren willen geld zien. Tel daarnaast even wat personeelskosten op en je snapt dat je binnen de kortste keren problemen op het financiele vlak. Zolang iedereen de knip dicht houdt blijven we dit probleem houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100