Als ik als zzp'er samenwerk met een VOF, die ik daarvoor gewoon betaal, en vervolgens winst maak, hoe kan ik die winst dan met die VOF delen?

Mijn eenmanszaak en deze VOF willen samen ondernemen, zonder daarbij een nieuwe juridische entiteit op te richten. De VOF zal van de eenmanszaak vergoedingen krijgen voor geleverde diensten. Doel is echter om uiteindelijk de eventuele winst gelijk te verdelen. Kan dat, zonder dat het fiscaal nadelig is, c.q. is het legaal? Op welke manier richten we dit het beste in? Hartelijk dank bij voorbaat voor tips.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij deel gaat uitmaken van de VOF (kortom: medevennoot wordt) dan kun je de winst samen delen. Maar ben je ook hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel van de VOF. Maar die optie was er niet, als ik de vraag goed begrijp, want jullie willen geen nieuwe juridische entiteit oprichten.

Als de VOF van de eenmanszaak een vergoeding moet ontvangen, dan stuurt de VOF eenvoudigweg een nota (met BTW) aan de eenmanszaak, voor de diensten die de VOF aan de eenmanszaak geleverd heeft (zoveel uur tegen een tarief van Eur ... per uur. Of een vast bedrag van Eur .../maand. BTW-tarief is afhankelijk van de soort dienst. De meeste gaan tegen 21%.

En wat de 'winst' betreft: de VOF kan met de eenmanszaak een overeenkomst aangaan waarin bijv. staat dat bij een omzet van Eur X een provisie/bonus -of hoe je het ook noemt- wordt uitbetaald aan de eenmanszaak ter grootte van bedrag Y. Hiervoor stuurt de VOF een creditnota naar de eenmanszaak. Ik zou nooit van het begrip 'winst' uitgaan, want als de VOF de kosten maar hoog genoeg opvoert (bijv. door hoge reserveringen te boeken voor onvoorziene kosten), gaat de winst vanzelf naar beneden terwijl je er als 'buitenstaander' geen invloed op hebt.

Zo blijft de zaak inzichtelijk. Wel enigszins vreemd, want twee aparte bedrijven (een eenmanszaak en een VOF) moeten elkaar dan inzage geven in elkaars boekhouding, in ieder geval: de VOF aan de eenmanszaak.

Laat je fiscaal goed adviseren over de gewenste constructie.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan zou de vof aan jou kunnen factureren. Je krijgt dan wel met btw te maken. Die kan de vof uit eindelijk weer terug vorderen. Het is wel een risico voor de vof omdat jij open kaart moet spelen met je boekhouding.