Hoe bereken je het aantal vakantiedagen uit als iemand per 1 juni vertrekt (na een aantal jaren). Voor een jaar is dat 23 dagen.

Moet ik dan 23/365 x aantal dagen doen of uitgaan van de datum dat hij aangenomen toen hij begon?

12 jaar geleden
23.1K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere methodes die een bedrijf kan gebruiken. Het ene bedrijf rekent met maanden, het andere met weken, sommige bedrijven met daadwerkelijk aantal dagen en andere bedrijven weer met werkbare dagen en weer andere bedrijven met gemiddeld aantal werkbare dagen en zo zijn er nog wel mee manieren. Kortom: Er zijn veel wegen, ze leiden allemaal naar Rome, maar er zijn wel kleine verschillen. Daarnaast rond het ene bedrijf af naar boven, het andere naar beneden, het ene wel naar halve of kwart dagen, het andere weer niet.

Voorbeelden:

Maanden:
5/12 * 23 = 9,58

Weken:
22,5/52 * 23 = 9,7

Dagen:
151/365 * 23 = 9,52

Werkbare dagen (2011, in 2010 waren het er 261):
(21+20+23+21+22)/260 * 23= 9,47

Gemiddeld aantal werkbare dagen:
(5*21,67)/260 * 23 = 9,58

Dus het juiste antwoord op de rekenvraag is:
Minimaal 9, maximaal 10 dagen.

Het juiste antwoord op de vraag hoe je dit moet berekenen, is dat er zeer veel manieren zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1 juni is de 6 maand. de persoon heeft 5 maanden gewerkt dus 23 delen door 12 maal 5 = 9.58 dus 10 dagen
ronron1212
12 jaar geleden
1 juni uit dienst, dus t/m31 mei in dienst. Dat is 5 maanden. Dan doe je 5/12 * 23 en dat is 9,58 dagen. En dat is weer 76,7 uur. Dat kun je dan opnemen of uitbetaald krijgen.

En ja, 0,7 uur wordt lastig om op te nemen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je gaat niet uit van de datum dat hij begon.
Vakantiedagen zijn een jaarlijks recht.

Ik vind het eigenlijk al vreemd dat je wilt uitgaan van vakantiedagen en niet van vakantie-uren.

Maar goed, het wettelijk recht is ten minste 4 keer het aantal werkdagen per week, dus bij een volledige baan is dat 20 dagen en dan zit je met 23 dagen wel goed.

Bij opbouw vakantie wordt er dus uitgegaan van "werkbare" dagen, dat is geen 365
maar ongeveer 260!!
Ik zou dus 23/260 doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vakantiedagen worden niet berekend op werkbare dagen in het jaar maar op een kalenderjaar X het percentage dat iemand werkt. De berekening onderaan klopt ook niets van want dan zou je op jaarbasis 32 dagen hebben en dat klopt dus niet. De vragensteller schrijft dat het er 23 per jaar zijn. De persoon heeft 5 maanden gewerkt en dus is de som 23 x 5/12 en natuurlijk nog x het percentage dat die persoon werkt indien geen 100%.
Ligt er aan wat het "vakantiedagenjaar" is.
Als het loopt van 1 juni t/m 31 mei en over die periode heb je je vakantiedagen opgebruikt dan is het antwoord nul.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het vakantiedagenjaar hoeft niet gelijk te zijn aan het kalenderjaar.