Is een kassa verplicht?

Als je een tijdelijk winkeltje begint, moet je dan een kassa hebben? Of is een geldkistje met handgeschreven bonnetjes ook goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Een kassa is wettelijk niet nodig maar wel handig om bijvoorbeeld de verkopen in soorten of groepen in te delen.
Bovendien krijg je dan automatisch een bon afgedrukt.
Het is niet verplicht.
Voor de administratie kun je eenvoudig redeneren: geld einde van de dag min geld begin van de dag = verkopen = omzet.
In een snackbar, patatzaak of ijssalon wordt doorgaans geen bestedingbewijs afgegeven. Je kunt iets opschrijven en afgeven als de koper daarom vraagt, als bewijs van aankoop of voor zijn eigen administratie of als hij bij problemen wil aantonen dat het bij jou gekocht is.
Het is wel gewenst dat een kopie van de afgegeven bon door jou bewaard wordt voor het geval dat de fiscus de verantwoording van die bon wil terugzien.

Is het denken aan btw-aangifte en aan pinapparatuur van belang?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de markt krijg je ook geen bon dus ik vraag me af hoe ze het daar dan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niet gezegd of bedoeld dat je als winkelier altijd ongevraagd een bon afgeeft of een kassa nodig hebt.
Op de markt zul je als het duurzame gebruiksartikelen betreft m.i. desgevraagd altijd een bon krijgen.
Als je als ondernemer bij voorbeeld een restaurant op de markt voedingsmiddelen inkoopt hebt je toch een bewijs van betaling nodig.
Daar ben je zelf (als klant) bij.

Andere antwoorden (3)

Een geld kistje met geschreven bonnen kan ook heb zelf ook een aantal keren megemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neej, je rechter zak is genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kassa is niet verplicht maar je hebt wel veel betere controle voor jezelf en eventeel voor de boekhouder.
Zeker als je met personeel werkt of gaat werken doe je er goed aan om toch je omzet te kunnen controleren.