Is het financieel voordeliger dat de zoon mede-eigenaar wordt of dat ie medewerker blijft?

Wat is belastingtechnisch voordeliger voor ons, dat de zoon mede eigenaar wordt van mijn bedrijf of dat ie als personeel blijft. Wat voor voordelen en nadelen zijn eraan verbonden?

7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Ik weet niet of daar een simpel antwoord op is. De situaties zij gewoon niet vergelijkbaar omdat je zoon hele andere rechten plichten en risico’s heeft. Zo verliest hij zijn recht op WW en WIA als ondernemer.
erotisi
7 maanden geleden
Elke vennoot betaalt zelf inkomstenbelasting over zijn eigen deel van de beloning of winst. Als de Belastingdienst u ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan heeft u recht op mkb-winstvrijstelling. Voldoet u daarnaast aan het urencriterium, dan heeft u recht op meer belastingvoordeel. Zoals de zelfstandigenaftrek en fiscale oudedagsreserve. Starters hebben de eerste 3 jaar ook recht op startersaftrek. Lees meer over belastingvoordelen en aftrekposten.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Ga naar een financieel adviseur en bespreek deze situatie. Zoals Tinus1969 aangeeft is bijna elke situatie uniek en kent voor- en nadelen die situatie afhankelijk zijn. Dat moet je niet vragen op een pagina als deze. En wat verwacht u? Een volledig onderbouwd antwoord enkel op de informatie die u nu geeft? en wat als dat antwoord straks niet klopt? Wordt diegene dan door u aangeklaagd wegens het verstrekken van onjuiste informatie? ga aub naar iemand die hiervoor de juiste kennis heeft.

Geef als eerste antwoord