Ik heb een zakelijke factuur betaald van een privérekening. Hoe haal ik dit geld boekhoudkundig terug naar mijn privérekening?

Ik heb een eenmanszaak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In de boekhouding van de eenmanszaak heb je een rekening waarin de relatie met privé tot uitdrukking komt.
Die heet kapitaalrekening, of een rekening courant privé of privé.
In de eenmanszaak crediteer je deze rekening, bij voorbeeld: Crediteuren /aan Privé of Kosten/ aan Privé.
Daarmee vergroot je in de eenmanszaak de schuld aan privé .

Er komt dan, zoals gevraagd, daarmee geen geldoverboeking aan te pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp inderdaad hoe de rekening courant werkt maar toch vind ik het vreemd... Want stel dat ik zo af en toe privé iets voor de zaak betaal, dan wordt die schuld van de zaak aan privé alleen maar groter en blijft ie op de balans staan. Is er iets op tegen om de bedragen direct van zakelijk naar privé over te maken en ze dus weer van de rekening courant af te boeken zodat deze weer op 0 komt te staan?

Andere antwoorden (1)

Overboeken van de zakelijke rekening naar de privérekening met het de opmerking voorgeschoten factuur+nummer en datum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een betaling en niet een boekhoudkundige oplossing, zoals gevraagd.