Is het eerlijk om mijn partner met eigen bedrijf een grens aan te geven in het aantal werkuren?

Hij werkt 40 uur en een paar dagen per week ook in de avond en meestel een halve dag in het weekend. Ik vind dat erg veel en hij zegt dat het tijdelijk is, maar dat duurt al een paar jaar nu. Is het redelijk om hierin een grens te stellen? Ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan, het is een terugkerend probleem dat ik me zorgen maak om de toekomst. Heeft iemand tips hoe ik mij moet opstellen?

12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (8)

Als dat een probleem is heb je een verkeerde partner. Als je een partner wilt die maar 40 uur per week werkt moet je geen zelfstandige kiezen.

Toegevoegd na 11 uur:
Beter weinig tijd met een man die bruist dan veel tijd met een man die niet genoeg aan zijn ambities kan werken, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het juist goed dat je het aangeeft, maar misschien heeft hij het gevoel dat het wel meevalt. Ik zou toch een keer goed duidelijk maken dat jij je niet erg gelukkig voelt met deze situatie omdat jullie privé leven er wel onder lijdt.
Misschien keihard om te zeggen, maar misschien wordt hij wakker als je zegt dat je het zo niet meer ziet zitten...kan hij zelf invullen wat je hiermee bedoeld. Denk dat hij dan gaat nadenken dat hij bezig is jullie relatie op het spel te zetten. Ik hoop dat jullie er samen uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Hij zal toch zijn geld moeten verdienen of is ze met minder ook tevreden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf toch niet dat hij zijn baan moet opgeven, er moet een goede balans zijn in werk en prive, desnoods neemt hij er extra personeel bij.
ronron1212
12 jaar geleden
Ben ik met je eens maar de inkomsten die uit deze activiteit komen moeten wel genoeg opleveren zeker als je personeel aanneemt
Tip: Leer ermee leven of vertrek. Meer mogelijkheden zijn er niet. Iemand met een eigen bedrijf moet daar veel tijd insteken. ook al is hij dat bedrijf begonnen om "lekker de tijd aan zichzelf, en geen baas te hebben." Helaas pakt het bijna altijd anders uit, geen tijd voor jezelf en heel veel bazen= klanten.
En als hij het met hart en ziel doet dan merkt hij niet eens dat de uren voorbij vliegen, en dat jij zit te wachten. Dus zoek bezigheden voor jezelf intussen en probeer niet hem te veranderen, dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Ai ai ai
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 plusjes (als het kon)
anneliez
12 jaar geleden
dank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + en idd dat is wat zelfstandige zijn inhoudt.
Annswers
12 jaar geleden
@mendy, wat is 'dat' precies, wat zelfstandige zijn inhoudt?
paulus811
12 jaar geleden
Ben het niet met dit antwoord eens. Waarom zou Annswers haar man niet eens op de feiten kunnen drukken? De man heeft verplichtingen naar zijn klanten, maar ook zeker naar zijn partner. Het heet het 'partner' omdat Annswers ook part of his life is. Ik ken genoeg zelfstandigen die dezelfde fout maken. Beginnen bij de gedachte aan een vakantie al uit te rekenen hoeveel ze dan 'mislopen'. Kletskoek, het is gewoon een combinatie van verkeerde planning, gierigheid om geen werk uit te besteden/personeel aan te nemen en een onjuiste gedachte dat je overal maar 'ja' op moet zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor paulus811
Dit soort problemen zijn nooit leuk, maar eerlijkheid is de beste oplossing.

Ik begrijp uit jou vraag dat het gaat om je vriend, die teveel tijd in zijn eigen bedrijf steekt en te weinig in jou.

Nou, ik zou dat mooi niet pikken. Natuurlijk moet hij tijd steken in zijn bedrijf, het zou stom zijn als hij dat niet zou doen, maar jij bent er ook nog.
Ook zet je neer dat hij al minder uren zou gaan werken, maar dat beloofd hij nu al een paar jaar. Niet erg leuk om aan het lijntje te worden gehouden.

Je moet eens goed met hem gaan zitten en vertellen hoe je je voelt. Dat hij al dingen heeft gezegd en ze gewoon niet doet. Vertel heel eerlijk dat je niet weet hoe de toekomst eruit gaat zien als hij zo door gaat.
Ik weet heel erg zeker dat hij naar je zal luisteren en je zal begrijpen. Maar je moet wel in je achterhoofd houden dat je eerlijk moet zijn over je gevoelens, ook als die niet leuk voor hem zijn. Want uiteindelijk heb je jezelf er ook mee als je je toch weer laat zoet houden met loze beloftes.

Wees eerlijk en oprecht, maar geef vooral nu ook een grens aan. Tijd om dingen te veranderen.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk 40 uur voor de baas en dan vaak ook nog savonds voor mij zelf als ik wil dat mijn eigen bedrijf een suc6 word zou het wel moeten
Ik maak savonds vaak de offertes en de administraie en zaterdags plaats in de zonnepanelen maar als het bedrijf draaiend wil blijven dan moet ik wel!
En het klopt wel als het eenmaal goed draaid dan werk ik gewoon 40 en niet meer;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je man is bezig een bedrijf op te bouwen. minder werken betekend minder inkomen en minder tijd om je bedrijf uit te bouwen. Het is een keuze die je maakt. Geld verdienen of minder geld verdienen.
ronron1212
12 jaar geleden
Echt concreet advies geven is lastig omdat ik niet weet hoe de situatie er precies uit ziet. Wonen jullie samen, moeten jullie samen rondkomen van zijn inkomen of hebben jullie gescheiden huishoudens en werk jij ook? Als jij meer tijd hebt, zou je hem dan misschien kunnen ondersteunen op administratief gebied, zodat hij meer tijd over houdt. Redt hij (redden jullie) het financieel met minder uren werken? Financieel het niet redden is nl. ook heel erg vervelend, zo niet erger. Kun jij nog (meer) werken om ook geld in het laatje te brengen? (is vooral van toepassing als jullie samen wonen) Maar afgezien daarvan moet je er over praten en in ieder geval duidelijk aangeven dat jij het niet zo prettig vindt dat hij zoveel werkt en dat liever anders ziet, als je dat nog niet gedaan had. Een harde grens is lastig. Want wat ga je doen als die grens overschreden wordt? Ik heb een lang relatie gehad met iemand die veel werkte en studeerde. (we zagen elkaar alleen in de weekenden en vaak niet eens elk weekend) Na ca. 6 jaar was het nog zo en mijn grens was toen ruimschoots overschreden. Ik heb besloten dat ik toch wat meer van een relatie verwacht en we zijn toen als vrienden uit elkaar gegaan. Maar achteraf gezien had ik dat misschien eerder moeten doen, want onze toekomstverwachtingen waren totaal verschillend. In dit geval was hoop (de hoop dat het wel anders zou worden) een valse raadgever.... Het is denk ik ook belangrijk om het er over te hebben wat jullie van de toekomst verwachten en kijken/onderzoeken óf en hoe jullie dat samen kunnen realiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ondernemer van de categorie 80 uur per week werken. En ik vind dat heerlijk omdat ik geniet van wat ik doe.

Gelukkig heb ik nu een partner die dat begrijpt. Ik denk dat ze het minder leuk zal vinden als ik nu alle avonden thuis ben, want mijn vele werkuren maken de uren die ik wel met haar doorbreng kwalitatief beter.

Ik denk dat het moeilijk is omdat het samenzijn met een ondernemende partner veelal betekent dat hij/zij meer dan 40 uur per week werkt omdat je het met minder vaak simpelweg niet red.