Ben je verplicht om een oude foutieve boekhouding te bewaren wanneer je suppleties doorvoert?

Hallo,

Ik heb besloten één boekjaar uit mijn administratie opnieuw aan te geven. Er is iets niet goed gegaan in de aangifte inkomstenbelasting, zodoende besloten deze opnieuw te doen.

Daarmee meteen de gegevens rondom de omzetbelasting geupdate met enkele bonnen waarvan destijds werd gedacht dat ze kwijt waren.

Kortom: één grote update!

Ik maak gebruik van een online boekhoudprogramma, waarin je maar één versie kunt opnemen. Dus één keer gegevens over 2010, één keer gegevens over 2011, etc.

Omdat mijn oude gegevens door deze update straks niet meer 'geldig' zijn, leek het mij de normaalste zaak om de oude gegevens te wissen. Maar ligt het zo simpel?

Gaat het de Belastingdienst, bij evt. controle, om de 'correcte' gegevens of dienen ze ook de oude cijfers in te kunnen zien? Dat zou namelijk een dubbele administratie betekenen.

Alvast dank!

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet alle basisgegevens van een administratie minstens 7 volle jaren bewaren. Daar vallen o.a. het grootboek, de inkoop-, verkoop en voorraadadministratie onder. Die gegevens mogen dus zeker niet worden gewist. Als er fouten in staan, moet de voorgeschreven procedure worden gevolgd voor het aangeven van correcties. Bij controles zul je aan de Belastingdienst de samenhang moeten kunnen aantonen tussen de administratie, de periodieke aangiften en afdrachten/betalingen. Dat "spoor" moet zichtbaar zijn en blijven. Misschien is het handig de hulp in te roepen van een administratiekantoor om de zaak op een verantwoorde manier op orde te brengen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100