als je het dividend omhoog doet of je massaal eigen aandelen gaat inkopen heeft dat een koersopdrijvend effect voor de onderneming maar waarom?

een bedrijf dat haar dividend verhoogd of als het bedrijf massaal haar eigen aandelen gaat inkopen zal dit een koersopdrijvend effect hebben en zal de winst per aandeel stijgen. Maar waarom is het dan zo als je het dividend verhoogd of als het bedrijf haar eigen aandelen in gaat kopen de winst per aandeel omhoog gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Inkoop van eigen aandelen:

Of we WINST per aandeel omhoog gaat is de vraag; het inkopen van de aandelen kost geld en gaat dus van de winst af. In het jaar van afboeking van deze aandelen hoeft de koers dus niet te stijgen.

Aan de andere kant, als de aandelen worden 'ingenomen', dan treedt er een soort 'verdikking' van de aandelen op; er zijn minder aandelen dus zijn ze per stuk dan meer waard.

Dividend omhoog:
Dit is denk ik alleen zo als de aandelen publiek zijn. Dan wordt de koers namelijk bepaald door vraag en aanbod. De vraag naar aandelen met een hoog dividend rendement is groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij aankopen van eigen aandelen gaat de cashflow naar beneden. Het bedrag wat het bedrijf moet uitgeven voor de aandelen zorgt er voor dat de winst in één jaar naar beneden gaat. Ongebruikte reserves kunnen op die manier ingezet worden.
Doordat het dividend over minder overblijvende aandelen worden verdeeld is het dividend per aandeel meer.

Het verhogen van dividend gebeurt bij verhoogde winst en/of winstverwachtingen. Per aandeel is er dan meer over om uit te keren aan de aandeelhouders.

In beide gevallen is de uitgekeerde dividend dus verhoogt. Aandeelhouders willen graag aandelen hebben die geld opleveren. Een bedrijf die met winst draait heeft de volgende voordelen:

Meer zekerheid over het geïnvesteerde geld
Meer geld binnenhalen door meer dividend per aandeel

Beleggers willen graag met zo weinig mogelijk risico zo veel mogelijk geld binnenhalen. Wanneer bovenstaande gebeurd bij een bedrijf haal je meer geld binnen en bij een winstgevend bedrijf zijn de risico's minder. Dus loop de vraag naar die aandelen op. Waar de vraag oploopt loopt de waarde van het aandeel ook op.