Mag ik zelf de BTW opvoeren als een leverancier die niet in zijn factuur heeft opgenomen?

Ik ben bezig met de aangifte omzetbelasting. Nu heeft degene bij wie ik heb ingekocht geen BTW berekend in zijn factuur. Hij is in Nederland gevestigd met een Nederlands bankrekeningnummer,dus ik zie niet in waarom hij geen BTW over het bedrag heeft berekend. Kan ik nu zelf de BTW uitrekenen en meenemen in mijn aangifte? Het is bijna 100 euro.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Nee.

Als een ondernemer met BTW moet factureren, dan dient het BTW-bedrag apart op de nota te staan. Weet je zeker dat de desbeteffende ondernemer BTW-plichtig? Verder bestaan er diensten die vrijgesteld zijn van BTW.

Mijn advies: vraag aan de ondernemer waarom hij zonder BTW heeft gefactureerd. Als het een vergissing betreft, moet hij een nieuwe nota sturen (en een creditnota voor de foute). Is er niets aan de hand, dan boek je gewoon de ontvangen nota in.

Er zijn maar enkele situaties waarin een BTW-plichige ondernemer de BTW mag halen uit bedragen zonder BTW. Denk aan treinkaartjes (6%).
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij werkt vanuit het buitenland en gaf daarom aan dat hij nog bezig was met uitzoeken hoe het nou zat met de BTW. Maar op de factuur staat heel duidelijk zijn adres in NL en het Nederlandse banknummer. Hij is niet gevestigd in het buitenland. Heel erg bedankt voor je antwoord.
Computoon
11 jaar geleden
Leuke situatie, dat kan de zaak veranderen. Waarschijnlijk is hij aan het uitzoeken of sprake is van een zogeheten 'intracommunautaire levering' aan jou. Er is sprake van een intracommunautaire levering als de desbetreffende ondernemer aan deze zaken voldoet:
de goederen worden naar een ander EU-land vervoerd. Dit moet aangetoond kunnen worden aan de hand van bijv. exportpapieren, orderbevestigen e.d. Verder dient zijn afnemer (jij dus) ondernemer te zijn, met een btw-identificatienummer in het land waar de goederen naartoe gaan. In zo'n situatie (goederen rechtstreeks van ander EU-land -> ondernemer in Nederland) moet hij tegen 0% te factureren. Als deze situatie van toepassing is (je ontvangt rechtstreeks goederen uit een EU-buitenland van een ondernemer EN er is niet een van de uitzonderingssituaties van toepassing), heb jij een 'intracommunautaire verwerving'. Je rekent dan zelf het Nederlandse percentage over het factuurbedrag exclusief BTW uit en vermeldt dat in rubriek 4b van het aangifteformulier. Gelijktijdig neem je datzelfde bedrag mee als voorheffing, zodat er per saldo geen BTW wordt afgedragen of ontvangen over deze aankoop. Dit zou het standaard antwoord zijn. Ik weet echter niet of/hoe van invloed op de BTW van invloed is wanneer de toeleverancier een Nederlands BTW-identificatienummer heeft. En waarschijnlijk is hij dat ook zelf aan het uitzoeken...

Andere antwoorden (3)

Nee dat mag je niet of de prijs moet op de factuur zijn aangegeven inclusief btw.
ronron1212
11 jaar geleden
nee, officieel mag dit niet. maar je leverancier is verplicht op een factuur aan jou (als bedrijf) de BTW apart te vermelden.
maar gezien het bedrag zal het in dit geval niet zo'n groot probleem geven. of je vraag aan je leverancier een creditnota voor de bestaande factuur en een nieuwe met aparte vermelding van de BTW
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel simpel nee. als je btw wil terug vorderen dan zal de ander dat moeten betalen. waarschijnlijk is hij niet btw gerechtigd of je vraagt een nieuwe factuur met apart vermeld de btw en zijn btw nummer gr. antoon