Mag ik zelf de BTW opvoeren als een leverancier die niet in zijn factuur heeft opgenomen?

Ik ben bezig met de aangifte omzetbelasting. Nu heeft degene bij wie ik heb ingekocht geen BTW berekend in zijn factuur. Hij is in Nederland gevestigd met een Nederlands bankrekeningnummer,dus ik zie niet in waarom hij geen BTW over het bedrag heeft berekend. Kan ik nu zelf de BTW uitrekenen en meenemen in mijn aangifte? Het is bijna 100 euro.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee. Als een ondernemer met BTW moet factureren, dan dient het BTW-bedrag apart op de nota te staan. Weet je zeker dat de desbeteffende ondernemer BTW-plichtig? Verder bestaan er diensten die vrijgesteld zijn van BTW. Mijn advies: vraag aan de ondernemer waarom hij zonder BTW heeft gefactureerd. Als het een vergissing betreft, moet hij een nieuwe nota sturen (en een creditnota voor de foute). Is er niets aan de hand, dan boek je gewoon de ontvangen nota in. Er zijn maar enkele situaties waarin een BTW-plichige ondernemer de BTW mag halen uit bedragen zonder BTW. Denk aan treinkaartjes (6%).

Nee dat mag je niet of de prijs moet op de factuur zijn aangegeven inclusief btw.

nee, officieel mag dit niet. maar je leverancier is verplicht op een factuur aan jou (als bedrijf) de BTW apart te vermelden. maar gezien het bedrag zal het in dit geval niet zo'n groot probleem geven. of je vraag aan je leverancier een creditnota voor de bestaande factuur en een nieuwe met aparte vermelding van de BTW

heel simpel nee. als je btw wil terug vorderen dan zal de ander dat moeten betalen. waarschijnlijk is hij niet btw gerechtigd of je vraagt een nieuwe factuur met apart vermeld de btw en zijn btw nummer gr. antoon

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100