In welk geval mag je per direct opstappen bij je werk? Ook met goedkeuring van het UWV?
In wel geval mag je per direct opstappen? Ook met goedkeuring UWV?
Er is geen tijd om iets te tekenen!
De belangrijkste voorwaarden zijn dat het initiatief voor het ontslag bij de werkgever ligt en dit moet expliciet in de overeenkomst staan, en dat je niet verwijtbaar werkloos bent geworden. Zorg er altijd voor dat de einddatum van je dienstverband de correcte opzegtermijn van de werkgever respecteert (dus niet direct) en laat de overeenkomst controleren door een jurist of advocaat om je WW-recht te beschermen.
Of kan kan en of dat verstandig is, hangt erg af vd context, maar je geeft geen achtergrond informatie. Wil je dat doen?
Zo’n dringende reden kan zijn: (seksueel) grensoverschrijdend gedrag van de werkgever, intimidatie, discriminatie of ernstige belediging, of andere omstandigheden waardoor van de werknemer redelijkerwijs niet kan worden verlangd dat zij nog langer blijft werken. De werknemer moet dan onmiddellijk opzeggen en de reden duidelijk vermelden, bijvoorbeeld schriftelijk of per e-mail. --- 2. Recht op WW-uitkering Normaal gesproken geldt: wie zelf ontslag neemt, krijgt geen WW.
Maar: als de werknemer kan aantonen dat er een dringende reden was (zoals grensoverschrijdend gedrag), kan het UWV toch WW toekennen. Het UWV kijkt naar: Was het gedrag van de werkgever zó ernstig dat ontslag op staande voet gerechtvaardigd was? Heeft de werknemer onmiddellijk ontslag genomen na het incident (of na het bekend worden van de feiten)? Zijn er bewijsstukken (bijv. e-mails, verklaringen, klachten, rapportages)? Als het UWV oordeelt dat de werknemer geen verwijt treft aan het ontslag, dan behoudt zij recht op WW. ---
3. Belangrijke aandachtspunten Bewijs verzamelen: Noteer data, gesprekken, namen van getuigen, en bewaar berichten.
Melding doen: Overweeg melding bij de vertrouwenspersoon, HR of eventueel de Inspectie SZW (bij ernstige zaken).
Juridisch advies: Neem vóór ontslag contact op met een jurist, vakbond of het Juridisch Loket. Zij kunnen helpen de ontslagbrief juridisch correct te formuleren. --- Voorbeeld van ontslagbrief (kern) > Geachte [werkgever], Hierbij zeg ik met onmiddellijke ingang mijn arbeidsovereenkomst op wegens een dringende reden.
Deze reden is dat u zich jegens mij heeft gedragen op een wijze die ik als grensoverschrijdend en onacceptabel ervaar, waardoor voortzetting van het dienstverband voor mij redelijkerwijs niet kan worden verlangd. Met vriendelijke groet,
[Naam, datum, handtekening] --- Samenvatting Vraag Antwoord Mag werknemer ontslag op staande voet nemen? Ja, bij ernstige grensoverschrijding of intimidatie.
Heeft werknemer dan recht op WW? Ja, mits ze kan aantonen dat de reden dringend en niet haar schuld was.
Wat doet UWV? Onderzoekt of ontslag terecht en direct gegeven is.
Advies? Altijd juridisch advies inwinnen en bewijs verzamelen. ---
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.