Waar laat ik vast zetten dat ik geen bevoegdheden tot mijn schoonouders bedrijf wil?

Ik ben verloofd, oh, en bijna 6 maanden zwanger. Mijn vriend >mag< van zijn ouders niet trouwen onder gemeenschap van goederen. Hun achterliggende gedachte: na 4,5 jaar relatie en een baby onderweg zal ze nogsteeds wel bij hem zijn voor ons geld en ons bedrijf.

Ik wil helemaal niks met hun bedrijf te maken hebben, even ter vergelijking: Ik word liever gehandicapte verzorger die als enige taak heeft "poepluiers verschonen van de incontinente patiënten, 40 uur per week."
(Sorry als dit je baan is ik kon ik mijn ogen niks ergers verzinnen)

Dat allemaal ter zijde.

Waar laat ik vast zetten dat ik nooit hun bedrijf op mijn naam kan krijgen?
Ik wil hier dolgraag ergens een handtekening voor zetten zodat hun inzien dat ik een relatie en toekomst wil met hun zoon en niet op hun geld uit ben.

Groetjes J.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden dan legt de notaris dat vast
Ritsuka
7 jaar geleden
hoe oud zijn jullie beide, ouders kunnen toch niks verbieden als jullie beide meerderjarig zijn?
Ivana
7 jaar geleden
Er zijn bij een huwelijk altijd twee kanten, de emotionele en de wettelijke kant. Die moet je niet verwarren. Huwelijkse voorwaarden hebben weinig tot niets met liefde te maken, maar kunnen soms moeilijkheden voorkomen in de toekomst.
Volg Ronron's reactie op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Trouw dan op huwelijks voorwaarden . Beding wel een jaarlijks ( fictief ) bedrag zo dat je bij een scheiding niet met lege handen staat. Dus na 10 jaar huwelijk je man dagelijks met die zaak is bezig geweest ben jij in je ontwikkeling ( maatschappelijk ) beperkt jij moest meer op je kind letten. Zorg dat je buiten die zaak blijft ( ook Vd schulden ) maar reserveer jaarlijks wat voor je zelf en je kind. En die baan met die poep luiers komt er aan :). Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat is het m nou juist. Ik wil niet trouwen onder huwelijkse voorwaarden, als de baby er is en er daarna nog een kindje komt wil ik Zoizo fulltime moederen, dus van mijn kant zijn er tot ze beide op school zitten geen inkomsten. Nou zijn we beiden niet van plan ooit uit elkaar te gaan maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat als dat wel gebeurd ik met 2 kinderen op straat sta. We zijn 22 en 33, mogen dit inderdaad zelf gewoon beslissen hun hebben er niks over te zeggen. Maar mijn vriend is heel makkelijk te beïnvloeden. We zouden eerst onder gemeenschap van goederen trouwen en nu heeft hij zich door zijn ouders bedacht.. Ik wil zelf nogsteeds onder gemeenschap van goederen trouwen, alleen dan ergens gewoon vast laten leggen dat ik geen rechten/zeggenschap over hun bedrijf wil krijgen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het reageren allemaal!
Ik ga er voor zorgen dat ik onterft word op gebied van hun bedrijven. Dan kunnen mijn vriend en ik gewoon onder gemeenschap van goederen trouwen en mocht het dan stuk lopen sta ik in ieder geval niet met een, of misschien twee kindjes op straat.
Ivana
7 jaar geleden
Ga eerst eens inlchtingen vragen bij een notaris. (Het eerste gesprek is gratis.) Die kan je de mogelijkheden laten zien, dan is je beslissing geen half werk waar je later wrange vruchten van plukt.
Summo
7 jaar geleden
Goede tip Ivana, want volgens mij is het als volgt:
et huwelijkse voorwaarden leggen jullie beiden vast wat jullie prive bezitten VOOR het huwelijk. Voor de periode erna kun je er zelfs voor kiezen dat alles wel in de gemeenschap valt. wil je dat niet moet je elk jaar opnieuw vastleggen wat van wie is. Maar dat is een hele klus of je moet je financien vanaf dag 1 strikt gescheiden houden. Dus zou in principe het bedrijf aan jou kunnen vallen als zijn ouders in hun testament niks zetten over uitsluiting. Vervelend dit allemaal. Ik zou inderdaad zelf naar een notaris gaan maar ook mijn schoonouders aanraden dit te doen want nu roepen ze dus alleen maar iets zonder dat ze zelf precies weten waar ze het over hebben. En je zou het er met je aanstaande over kunnen hebben wat hij precies belangrijker vindt. Wat zijn ouders willen of jou en je kinderen goed verzorgen, ook als het mogelijk niet goed loopt want niemand hoopt natuurlijk.

Antwoorden (4)

Ik denk dat je hiervoor het beste een gesprek aan kunt gaan bij een notaris samen met je schoonouders. Ik ben er niet 100% zeker van, maar naar mijn weten kunnen je schoonouders in hun testament laten opnemen dat jouw aanspraak-mogelijkheden beperkt worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
In een testament? Kan maar een huwelijkse acte is iets beter.
Vooraf: ouders kunnen (wettelijk gezien) nooit beslissen of hun (wilsbekwame) kinderen wel of niet in gemeenschap van goederen gaan trouwen.

Maar afgezien van dat:

Er zijn 2 wegen naar Rome:

Je schoonouders kunnen in hun testament aangeven dat hun deel van de erfenis (of meer specifiek het bedrijf) alleen voor hun zoon is. Jij kunt dan nooit aanspraak maken op dát deel van de erfenis.

Maar dat is dus iets wat je schoonouders zélf moeten regelen.

Daarnaast kunnen jullie zelf ook dergelijke huwelijkse voorwaarden opstellen. Deze voorwaarden moeten dan wel het beste vóór de huwelijksvoltrekking gesloten worden.
Je kunt met die voorwaarden gewoon in gemeenschap van goederen trouwen, maar dan wel met uitsluiting van de rechten op dat bedrijf.

Voor welke optie je kiest is aan jullie zelf, maar mij lijkt de eerste optie de meest voor de hand liggende.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké bedankt, zal dit even doorspelen naar m'n vriend dan kan hij dat doorgeven aan z'n ouders. Heb nu zelf ook wel wat beters aan me hoofd dan dat ook nog te regelen, bruiloft en baby onderweg haha.
Het beste lijkt mij dat je schoonouders beiden een uitsluitingsclausule laten opnemen in hun testamenten, waardoor hun erfenis niet jouw eigendom wordt. Overigens kunnen jullie dat samen na hun dood laten veranderen, als jullie dat willen.

Het laten opmaken van de huwelijkse voorwaarden met uitsluiting van iedere gemeenschap lijkt mij niet zo'n goed idee, als die alleen zouden dienen om de wens van je schoonouders te laten uitvoeren. Ook bij huwelijkse voorwaarden kunnen jullie later bepalen dat er toch een gemeenschap van goederen komt, of zelfs dat jij eigenaar van het bedrijf wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je een eigen bedrijf hebt is het sowieso verstandig niet in gemeenschap van goederen te trouwen. Bij het eventueel "misgaan" van de zaak hebt je dan kans nog een gedeelte over te houden, als je in gemeenschap van goederen getrouwd ben niet, want dan deel je immers alles.

Daarnaast kunnen je (toekomstige) schoonouders , maar ook jullie, in het testament op laten nemen, dat de zogeheten koude kant wordt uitgesloten. Dit houdt in dat mocht jou partner overlijden, jij geen recht kunt doen gelden op zijn erfenis. Omgekeerd, kan hij ook geen recht doen gelden op jou erfenis.

Echter jullie kind is en blijft wel erfgenaam.

Het uitsluitend van jou als erfgenaam, lijkt voor jou misschien een rare of vervelende uitspraak, maar is in de zakelijke wereld heel gewoon, en heeft (vaak) niets te maken met het wel of niet aardig vinden van jou als schoondochter. Stel dat ze het niet doen, en zij en jou partner overlijden, dan heb jij op dat moment zijn gedeelte van de erfenis. Als jij dan niet genoeg inkomen hebt, zul je geen uitkering krijgen omdat je eerst je eigen vermogen grotendeels moet opmaken. Het kan de zaak dan zeker de kop kosten omdat ze jou dan moeten uitkopen.

Mijn advies: reageer hier niet (te) emotioneel op, het is geen uitsluiting van jou als schoondochter of het zien van jou als fortuin jaagster, het is een normale zakelijke beslissing.

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja en alles wat je tijdens je huwelijk aan vermogen opbouwt is sowieso van jullie beiden en wordt dus gedeeld bij een eventuele scheiding. Ook als je niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Toegevoegd na 9 minuten:
En het eigenlijke antwoord is: bij de notaris, in het testament.