Is er een loonverschil tussen mannen en vrouwen in Nederland?

Ik hoor maar al te vaak dat vrouwen worden achtergesteld op het gebied van loon. 16% zou dit schelen. Echter hoor ik ook heel vaak dat dit helemaal niet waar is, omdat vrouwen andere een andere baan hebben of minder uren werken met andere kwalificaties. Bij wet is dit verboden. Waarom zouden vrouwen dan alsnog 16% minder betaald krijgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Voor de zelfde baan als die van een man verdiend een vrouw vaak minder dan de man. Ook als je het met deeltijd of minder uren vergelijkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kort geleden las ik een interview met een werkgever over dit onderwerp. Het antwoord verbaasde mij wel erg: vrouwen onderhandelen niet. Vragen niet om meer, nemen dus genoegen met wat geboden wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
er is nog steeds een verschil tussen gemiddeld loon van vrouwen en mannen. Maar in de groep tot 30 jaar is dat verschil verdwenen.daarna begint het uit elkaar te lopen. (Arbeidsmarkt in cijfers 2016, CBS)
Ben benieuwd of zich dat doorzet, of over 5 jaar er geen verschil is in de groep tot 35 jaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is illegaal. Waarom is die wage gap er dan nog?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier nog een link die het hele probleem probeert inzichtelijk te maken. Het is moeilijk zo niet onmogelijk om dit te gaan vervolgen. Je hebt met zoveel factoren te maken. Overigens is de uitspraak:
"Dit is illegaal. Waarom is die ....(illegale handeling) er dan nog?"
naïef.
Het is verboden drugs te verhandelen, waarom gebeurt het dan nog steeds? In het gevraagde geval (wage gap) is het echter veel lastiger om aan te tonen. Daarnaast zal het per bedrijf waarvan een werknemer denkt dat het het geval is aangifte moeten doen/een rechtszaak moeten beginnen. Aangezien een deel van het probleem juist is dat men niet begint te vechten voor meer loon is het onwaarschijnlijk dat men wel een bedrijf aan gaat klagen ervoor. Een antwoord op die vraag zou dus kunnen zijn, omdat vrouwen niet hard genoeg vechten om dat gat te dichten.

Het beste antwoord

Ja dat is er en om de vraag en je reactievraag in een keer te beantwoorden (waarom dat niet illegaal is):

Het is illegaal als het structureel is. Als je gewoon botweg stelt dat mannen 10% meer verdienen puur op het feit van man zijn. Dit is nergens het geval en zou enkel aantoonbaar zijn op basisloon.

Het probleem komt kijken bij tussentijdse loononderhandelingen, daarbij hebben mannen vaak aan de ene kant een voordeel
vanwege ononderbroken diensttijd (door geen zwangerschap/tijdelijke stop werk om voor kinderen te zorgen) zodat deze steeds door kan blijven onderhandelen waar een vrouw juist terug kan vallen of gelijk kan blijven en aan de andere kant dat een man agressiever onderhandelt.

Men kan nu eenmaal niet verwachten dat een persoonlijk onderhandeld loon voor alle werknemers met dezelfde functie gaat gelden. Dan zou het personeel gewoon de beste prater naar boven sturen.

Als je dit dus helemaal gelijk zou willen trekken zou je enorm moeten ingrijpen in het loonbeleid van een bedrijf:
Zelfde functie=zelfde loon, ongeacht lengte van hoe lang je in die branche of in die functie je rol vervult. Men zou dan een functioneringsgesprek niet meer kunnen koppelen aan een individuele loonstijging. Men zou dan alleen een gemiddelde kunnen trekken voor iedereen in die functie.(bij een bedrijf met meer mannen in die functie zou je dan overigens alsnog een grotere stijging waarnemen, omdat die als collectief/gemiddelde weer totaal harder zouden onderhandelen.)

Je zou loon dus kunnen zien als een competitie-element, en mannen zijn nu eenmaal competitiever ingesteld in de regel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus het loonverschil is er eigenlijk helemaal niet, omdat vrouwen niet bijvoorbeeld een ononderbroken diensttijd hebben gehad waardoor je met loonsverhoging door die extra tijd met een hoger bedrag thuiskomt aan het eind van de maand. Want als een man (als voorbeeld) €35.000 per jaar verdient en een vrouw €33.500, heeft dit niet te maken met seksisme, maar inderdaad met de omstandigheden waarin de man en de vrouw zich in hebben verkeerd. Eigenlijk zijn de kreten van seksisme in de uitbetaling tussen mannen en vrouwen niet eerlijk, omdat er simpelweg niet wordt gekeken naar of de vrouw bijvoorbeeld getrouwd is geweest en/of zwanger is geweest.
Vrouwen die precies even lang in precies dezelfde baan werken en precies evenveel uren maken verdienen (en krijgen) evenveel geld mee aan het eind van de maand als mannen.
Bedankt voor de opheldering!