Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik een vog nodig om in een supermarkt te werken?

Ongeveer 2 jaar geleden toen ik geldtekort had, heb ik wat dingen niet afgerekend bij een supermarkt, ben gepakt en een boete gekregen (ja, heel dom, ik weet het). Ik overweeg nu om bij een supermarkt te werken, vragen ze daar vaak een VOG?

een jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee, daar vragen ze (zelden of) nooit om een VOG. Die is vooral bedoeld voor mensen die werken met kinderen, vertrouwelijke gegevens onder ogen krijgen en/of werken in een toezichthoudende functie zoals BOA's. Ook taxichauffeurs en bewakingspersoneel moet een VOG overleggen. Maar, zoals gezegd, dat een winkel daarom vraagt heb ik nog nooit meegemaakt.
(Lees meer...)
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Zorgpersoneel.
tinus1969
een jaar geleden
Toch een min; een VOG wordt in veel meer gevallen gebruikt dan hier genoemd en een supermarkt zou er best om kunnen vragen.
tinus1969
een jaar geleden
Supermarkten vragen er nooit om, blijkbaar omdat het te veel gedoe is. Maar het kan wel.
Nee. Om te kunnen gaan werken in een winkel wordt vrijwel niet naar een VOG gevraagd. Per soort winkel kan er echter verschil in zitten: een juwelier zal er eerder om vragen dan een discount winkelketen.

Zo'n Verklaring Omtrent het Gedrag is een verklaring waaruit blijkt dat jouw (justitiële) verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Als je geen strafblad hebt en geen strafbare feiten pleegde die relevant zijn voor het doel waarom de werkgever vraagt om een VOG, dan krijg je die verklaring gewoon van de dienst Justis.

Voor eenvoudig werk bij een supermarkt is er geen sprake van omgaan met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen. Bovendien heb je alleen een geldboete gekregen en geen strafblad.

Sommige strafbare feiten kunnen een bezwaar vormen voor een bepaalde baan maar voor een andere functie weer niet. Bijvoorbeeld een snelheidsovertreding kan van belang zijn als de aanvrager taxichauffeur wil worden, maar niet voor de functie van baliemedewerker bij een bank.
(Lees meer...)
Amadea
een jaar geleden
Nee, je hebt geen vog nodig om in een supermarkt te werken. De meeste supermarkten vereisen alleen een sollicitatieproces en een achtergrondcontrole.
(Lees meer...)
10 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding