Is deze manier van vorderen terecht?

Ik heb via een uitzendbureau gewerkt en heb te veel vakantie uren opgenomen. Ik moet nu een bedrag terug betalen (en dit betwist ik ook niet)

Het betreft hier een groot uitzendbureau die je niet alleen in de Randstad tegen komt.

Echter krijg ik een vordering via emailadres Naam_ uzb@noreply.nl
Ik ging daarom ook eerst van een hoax/phissingmail uit.
Nu blijkt dat dus niet zo te zijn, echter het eerste berichtgeving van de vordering was meteen een 1e herinnering
Deze vordering heeft geen kvk nummer, geen contactgegevens (alleen een telefoonnr), kan geen mail terug sturen.

Hoe rechtsgeldig is deze vordering? er word ook geen contactpersoon genoemd van die bevoegd is om de vordering uit te schrijven.

Alvast bedankt

Martin

Geachte heer NAAM,

Ondanks ons eerdere schriftelijke verzoek heeft UZB van u nog geen betaling mogen ontvangen.

Voor de tweede en laatste maal stellen we u in de gelegenheid de betaling te voldoen. We verzoeken u het bedrag uiterlijk 23 januari 2017 over te maken aan Tempo-Team Techniek.

Betaalgegevens:
Bedrag : €30,33
Rekeningnummer : ERROR
IBAN : NL54 INGB 0661 760***
BIC (indien van toepassing): INGBNL2A
Ten name van : Naam uzb
Kenmerk : TBEMP 44738**

Mocht de betaling op laatstgenoemde datum niet zijn ontvangen, dan zijn wij gerechtigd u conform de wet een bedrag van € 40,00 aan incassokosten in rekening te brengen. Tevens zal de totale vordering dan worden overgedragen aan BOS Incasso te Groningen.

zie bijlage voor de rest.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@mvsbab, hebt u de eerste keer niet geprobeerd telefonisch contact op te nemen.
Via het IBAN rek. nummer is ook eenvoudig na te gaan of het een rekeningnummer van het uitzendbureau is.
Bij Hoax/phishing e-mails zit het venijn altijd in een bijgevoegde link die geopend moet worden, dat is hier duidelijk niet het geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er wordt voor inhoudelijke vragen trouwens ook verwezen naar je contactpersoon bij het uitzendbureau. Kon die je niet helpen?

Het beste antwoord

Uitgangspunt is, dat een werkgever die zijn werknemer te veel verlofuren heeft gegeven, dit 'teveel' niet kan terugvorderen aan het einde van het dienstverband. Uitgangspunt bij die redenering is, dat de werkgever bepaalt of hij verlof geeft. Als het urensaldo niet toereikend was, had hij geen verlof moeten geven.

Maar er is natuurlijk een maar...

Als over het verrekenen (in dit geval: terugvorderen) van vakantieuren met de werknemer vooraf duidelijke en ondubbelzinnige afspraken zijn gemaakt, mag het wel. Dit zou dan moeten staan in een personeelsgids, de arbeidsovereenkomst of de CAO. Dat zou ik eerst controleren.

Als daarin inderdaad staat dat het bureau dit recht heeft, zie ik geen reden om niet te betalen.

Je wordt (precies zoals het hoort) na de aanvankelijke mail nog eenmaal in de gelegenheid gesteld om te betalen zonder dat het bedrag wordt verhoogd en (precies zoals het hoort) wordt op voorhand het bedrag vermeld waarmee de vordering wordt verhoogd als je niet binnen de betaaltermijn betaalt.

Het was professioneler geweest dat men de mail gestuurd had in de huisstijl van het uitzendbureau. (al zou dit nog geen garantie hebben geboden over de 'echtheid'. En al zijn er pc's die de vormgeving van een mail verminken bij ontvangst) Als je er echter zeker van bent dat de vordering rechtmatig is en dat de mail 'echt' is (ik zie geen reden om daaraan te twijfelen), moet je het bedrag gewoon overmaken. Als je twijfelt over de 'echtheid' zou je nog contact kunnen opnemen met het hoofdkantoor van het uitzendbureau om het bankrekeningnummer te checken.

Wat ik echter niet begrijp, is dan men het teveel aan vakantiedagen niet verrekend heeft met de laatste uitbetaling aan jou. Kortom, slordig van het bureau.

Toegevoegd na 2 minuten:
En wat die eisen betreft als KvK-nummer en dergelijke: die gelden voor facturen. Maar het gaat hier niet om een factuur.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ en
Het kan heel goed zijn dat de e-mail wel in de huisstijl is verzonden. Het bovenste en onderste deel is door vragensteller niet afgedrukt.
Bij grote uitzendbureaus worden reserveringen en vakantiedagen pas verrekend als men zes weken niet meer via het uitzendbureau heeft gewerkt.
Vragensteller heeft het over een 1ste herinnering, hij had daarvoor dus al een factuur ontvangen die betaald moest worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
JoanDArc, boven aan de email was alleen het logo van Randstad. Geen adres gegevens. Zoals ik al vermelde had ik geen 1 berichtgeving ontvangen ( de originelen vordering) Ben 3 weken bezig geweest om de originele vordering te krijgen via het hoofdkantoor. Maar deze kunnen ze niet opnieuw opsturen....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar heeft u die dan voor nodig, u betwist het bedrag niet, dan kunt u toch gewoon betalen. Hoe u dat moet doen staat in de e-mail.

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat je uitzendbureau de debiteurenadministratie uitbesteedt aan een derde partij. Dat hoeft op zich niet vreemd te zijn, maar kan me je twijfel hier wel voorstellen. Je kunt daarom bij je uitzendbureau vragen of zij 'zaken doen' met deze derde partij en of de vordering klopt; dan heb je zekerheid.

Ze verwijzen trouwens ook naar een eerder bericht. Misschien kan je dat nog ergens achterhalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Pieter1986, het bedrag wat gevorderd wordt betwijfel ik niet meer. Maar we praten hier over een groot bedrijf Randstad, afd Invordering is niet te bereiken alleen via een telefoonnr. Ik heb ze gebeld, maar ze kunnen me geen 1e vordering sturen en kreeg meteen te horen dat het naar het incassobureau zal gaan. Naar mijn weten moet zoiets toch altijd een kvk-nummer, btw-nummer en normale adresgegevens bevatten om het rechtsgeldig te laten wezen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt gelijk als het om een factuur gaat. Maar dit betreft een aanmaning; daaraan zijn weer andere regels verbonden. Zie ook:
https://www.das.nl/ondernemer/kennisbank/betalingen/openstaande-factuur-incasseren/ik-wil-een-debiteur-een-aanmaning-sturen-wat-zijn-de-regels Overigens vreemd dat je geen (kopie van de) originele nota kunt krijgen...? Dit klinkt niet bepaald klantvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De eerste berichtgeving was gelijk een 1ste herinnering, er was daarvoor dus al een factuur verstrekt die niet op tijd betaald is. Waarom zou de schuldeiser nog een kopie van de vorderingen moeten sturen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan ook voorkomen dat de originele nota per abuis NIET was verzonden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alles kan en nog meer is onwaarschijnlijk.
Er is een eerste herinnering, duidelijk geen phishing mail. Trouwens dat had vragensteller kunnen controleren/informeren.
Dan komt de tweede herinnering.
Vragensteller creëert zelf een probleem en dat allemaal voor een bedrag van € 30,03 dat hij niet betwist. Vragensteller heeft moeite met betalen omdat de methode van vorderen hem niet zint. Het is niet van belang of het optreden van de schuldeiser klantvriendelijk is. Vragensteller creëert zelf een probleem wat hem alleen maar onnodige duur kan komen te staan.