Hoe kan ik in de uitvaartbranche terechtkomen als overledeneverzorger?

AL heel lang zit ik erover na te denken om de uitvaartbranche in te gaan, echter zie ik alleen maar opleidingen en cursussen voor uitvaartverzorger ( het begeleiden van de nabestaanden) dit wil ik niet doen. Ik wil echt met de overledene werken, mijn vraag is heeft iemand er ervaring mee hoe je in deze branche terecht kunt komen en bestaat er een opleiding voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Na even wat google kwam ik tot de volgende informatie. Werk in de uitvaartbranche is een vrij beroep, dus ook zonder opleiding kun je al gaan werken. De opleidingen zijn vrij commercieel en de websites er over ook. Het is zeker een beroep dat moet liggen, want het moet wel om kunnen gaan met het feit dat je dagelijks te maken hebt met overleden mensen.
Ook is het verschil of je dagelijks werkt met de overledenen of de nabestaanden.

De gebruikelijke weg in deze branche is dat eerste werkervaring op doet in en dus gaat werken en daarna pas de opleiding volgt.

Ik heb een link toe gevoegd, maar het ook nuttig om te kijken op de websites van de opleidingen zelf, maar deze zijn zo commercieel, dat als deze toevoeg als bron. Het reclame is of dat ik een voorkeur voor een bepaalde opleiding laat merken. Die ik niet heb overigens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe mag iedereen een overledene afleggen; dat is geen specifiek beroep. Soms doen de nabestaanden het zelf, soms doet een verpleegkundige of verzorgende in een ziekenhuis het, en inderdaad heel vaak de uitvaartondernemer.

Het "aflegger worden" als fulltime beroep is dus eigenlijk niet mogelijk ; je zult al dan niet beroepsmatig iets moeten kiezen waarbij je met overledenen in aanraking komt, maar dan nog zal het afleggen van een overledene danwel het toonbaar maken van een overledene die er niet zo best meer uit ziet maar een deel van je werk zijn.

Juist die afwisseling van lichamelijke, geestelijke, administratieve en praktische zorg maakt het uitvaartondernemerschap een boeiend en wisselend beroep. Als je iets in die richting overweegt, zijn verschillende (soorten) stages zeker aan te bevelen.