vaste woon-werkvergoeding bij de overheid?

Bij de overheid kun je een vaste woon-werkvergoeding krijgen. Mijn leidinggevende doet nu moeilijk, omdat ik gemiddeld 1 dienstreis per week maak. Volgens hem moet ik op het aanvraagformulier 4 reisdagen invullen. Volgens mij 5 reisdagen omdat ik 5 dagen per week werk (full-timer). Verder meen ik dat je, zolang je 128 dagen per jaar naar je vaste standplaats gaat, je recht heb op de vergoeding voor 214 dagen.
Is mijn mening juist? Zo ja, graag voorbeelden van overheidsorganisaties zodat ik mijn leidinggevende kan overtuigen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Laat ik de regels geven zoals die volgen uit het Handboek Loonheffingen (waar nogal wat organisaties zich naar richten om te voorkomen dat een reiskostenvergoeding als 'loon' wordt beschouwd.

De 214 dagen mag worden gehanteerd als op 5 dagen per week wordt gewerkt. Dat doe je. Zou je parttimer zijn (en bijvoorbeeld drie dagen per week werken), dán moet 3/5 * 214 dagen worden gehanteerd. Dat is logisch, want die andere 2 weekdagen zijn dan geen werkdagen. Je bent echter geen parttimer, dus ik kan er niets anders dan 5 werkdagen van maken.

Je reist echter niet steeds naar dezelfde vaste plek voor je werk. Dan krijgen we te maken met de 'ruimere methode'. Als je minstens 128 dagen per kalenderjaar naar de vaste werkplek reist, kun je nog steeds de vergoeding krijgen die op 214 dagen gebaseerd is. Dat is het geval, zelfs als je (als fulltimer) twee dagen per week thuis zou werken.

Uiteraard moet deze vergoeding worden gecorrigeerd als je op minder dan 5 dagen per week gaat werken, of wanneer de dienstbetrekking dit jaar eindigt, of de afstand woon-werk verandert door overplaatsing of verhuizen.

De dienstreis mag worden vergoed tegen eur 0,19 km (gerichte vrijstelling).

Maar aangezien je max. 0,19/km belastingvrij mag vergoeden, volgt daaruit wel dat je een dubbeltelling eruit moet halen. Nogal wat organisaties doen dit, door op de totale lengte van de dienstreis (heen/terug) de km's woon-werk in mindering te brengen, ook heen en terug, op de dag dat de reis wordt gemaakt. Uiteraard alleen in het geval dat je rechtstreeks van je huis naar de plaats van bestemming van de dienstreis rijdt en weer terug naar je huis.
Computoon