heb ik recht op loon bij geen werkzaamheden en wel 38 uren op contract?

Ik heb getekend voor 38 uren voor een jaar met 2 maanden proefperiode. In verband met een verbouwing zijn er voor alsnog geen werkzaamheden, maar ben wel al die tijd beschikbaar geweest. Elke 2 weken stelden zij de eerste werkdag uit. Ik heb wel 2 x iets voor ze gedaan ten gunste van het bedrijf. Ik sta nu officieel anderhalve maand bijna op contract en zij willen mij geen loon uitkeren omdat ze zeggen dat ik niet in dienst ben en geen recht op loon heb. Heb toch zeker een contract met datum en loon erop staan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt recht op loon vanaf de 'datum in dienst' die in de arbeidsovereenkomst staat of vanaf een eerder moment, als je toen feitelijk al bent begonnen met werken voor de onderneming. "Leegloop" (geen werkaanbod) is een risico voor de werkgever. De verplichting tot loonuitbetaling wordt anders als er een deeltijd ww-regeling is maar daarover wordt niets geschreven. Overigens is er nog iets dat niet klopt in je arbeidsovereekomst. Je schrijft dat je een jaarcontract hebt met 2 maanden proeftijd. Dat mag niet. Bij een jaarcontract is de maximum proeftijd 1 maand. Een langere proeftijd is ongeldig zodat je nu meteen al in dienst bent voor in principe een jaar. Al zou de werkgever willen, hij kan je in die zogenaamde-proeftijd-die-geen-proeftijd-is niet ontslaan zonder dat het hem geld gaat kosten (als je een procedure gaat beginnen.) Als in het jaarcontract de mogelijkheid staat voor een tussentijdse opzegging door de werkgever dan kan hij dat geldig doen als er een ontslagvergunning is van UWV Werkbedrijf maar dan kun je een schadevergoedingsprocedure starten via de kantonrechter. Want één jaar was het uitgangspunt. Tip: win nu juridisch advives in!

Je hebt een contract getekend voor 38 uur, dan heeft de werkgever daarmee gegarandeerd dat hij of zij 38 uur werk voor je heeft en moet hij of zij je daar ook voor uitbetalen, ongeacht of je werkt of niet. Ga met dit probleem naar een advocaat of naar het juridisch loket en laat je helpen om toch je loon te krijgen.

Ja, je hebt recht op betaling van salaris, echter één punt is mij niet duidelijk, je moet wel iedere dag naar je werk gaan... Als de werkgever zegt dat je wel kan gaan, en jij doet dat en komt de volgende dag niet naar je werk dan heeft de werkgever reden en recht van ontslag, dat weet ik!! [is mij gebeurd] Zoek een advocaat : No Cure No Pay... Dat kost dus niets als je niet wint!! behalve de rechtbank die moet ook betaald worden. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100