Dat is iemand die advies geeft aan iemand die hem ingehuurd heeft. Een freelancer verricht werk voor een opdrachtgever en is niet in loondienst bij een werkgever, heeft dus geen vast-/of tijdelijk dienstverband, geen regelmatige loonbetaling, geen plichten voor een baas enz. Hij moet dus zijn werk alleen doen voor zijn opdrachtgever. Deze bepaalt waar hij aan moet voldoen.
De werkwijze bepaalt de freelancer zelf.
Hij bepaalt dus ook wie het werk verricht, hij hoeft het niet zelf te zijn. Hij dient dus ook zelf opgave en afdracht aan de belastingdienst te doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus in feite een zelfstandige ondernemer.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (2)

Iemand die niet in vaste dienst bij één bedrijf werkt, maar die ingehuurd kan worden voor een bepaalde adviesklus.
Amadea
11 jaar geleden
Een man of vrouw die je tegen een, vaak riante, vergoeding ('uurtje - factuurtje') kunt inhuren voor advies. Ze noemen zich ook wel 'consultant'. Hun advies is uiteraard vrijblijvend en verplicht het inhurende bedrijf tot niets. Ze zijn er op allerlei terreinen. Het gezegde 'goede raad is duur' stamt waarschijnlijk uit hun kring.
Computoon