wat betekent "de loonnorm" ikv loonsverhoging in België?

ik heb vandaag gehoord dat er in België een loonnorm is en dat je daardoor geen enkele loonsverhoging mag toestaan. Gaat dit over alle loonsverhogingen, ook bv. in kader van anciëniteit, of bv. een loonsprong volgens CAO na x aantal jaren dienst? Geldt dit voor alle organisaties en bedrijven?
Wat gebeurt er als je wél een loonsverhoging geeft aan je medewerkers?

10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor de jaren 2011-2012 werd de loonnorm bij Koninklijk Besluit (K.B.) vastgelegd omdat de sociale partners geen akkoord bereikten. De (Belgische) regering heeft m.a.w. de touwtjes zelf in handen genomen: voor 2011: loonnorm 0% en voor 2012: loonnorm 0,3%.
De consequentie van dit K.B. is dat het niet indicatief maar wel dwingend is, en er m.a.w. geen loonsverhogingen in 2011 mogen worden toegekend. Indexatie van de lonen vallen overigens niet onder de regeling.

Ook voor 2013 en 2014 is er een loonstop.
Dat wil zeggen dat de GEMIDDELDE loonkost per werknemer in 2013 tot 2014 niet mag stijgen. Wel mogen de lonen nog geïndexeerd worden, maar een loonsverhoging daar bovenop is niet toegestaan.

Er kan wel nog steeds opslag gegeven worden, op voorwaarde dat er een ander kost daalt. Een voorbeeld hiervan is als een bestaande werknemer vervangen wordt door iemand die de werkgever minder moet betalen. Hierdoor komt een marge vrij dat toegekend kan worden als loonsverhoging voor een andere werknemer. Wanneer de functie van een werknemer wijzigt, kan daar nog steeds een loonsverhoging aan gekoppeld worden.

Loonbonussen mogen onder voorwaarden worden toegekend. Lees de informatie in de bron – tweede link..
Met de loonblokkering kan 'creatief' worden omgegaan. De loonnorm is een gemiddelde, wat betekent dat die niet moet nageleefd worden voor een individuele werknemer. De norm geldt enkel op het niveau van een land, sector of bedrijf. Een overzicht van wat wel en niet kan bij een loonblokkering leest u in de bron – derde link.

Verhogingen vanwege anciënniteit / loonsprong zijn dus toegestaan, als de gemiddelde kost per werknemer in een bedrijf maar niet stijgt. Stijging vanwege indexatie mag wel. Loonsverhoging zonder dat er sprake is van anciënniteit o.i.d. mag niet. Of er boetes worden opgelegd bij niet naleven van het Koninklijk Besluit durf ik u niet te zeggen.
fisbel